Swaziland, Gold Reef City & Hartbeespoort - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joëlle Thiemann - WaarBenJij.nu Swaziland, Gold Reef City & Hartbeespoort - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joëlle Thiemann - WaarBenJij.nu

Swaziland, Gold Reef City & Hartbeespoort

Door: joellethiemann

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

20 November 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Daar ben ik weer met een nieuw verhaal. Mijn laatste verhaal eindigde met het Lion&Rhino park. Dit is inmiddels al 3 weekenden geleden.

Het weekend erna dus 5 en 6 november ben ik met Susette naar Swaziland geweest. Gezellig met zijn 2e. Swaziland is een apart land, dat in Zuid-Afrika ligt. Dit leek ons leuk om naar toe te gaan en aangezien Denise weg was met haar vriend gingen we met zijn 2e. We hadden een leuk hostel geboekt en zijn zaterdag ochtend om 4 uur vertrokken. Het was volgens de GPS ongeveer 5 uurtjes rijden. Onderweg zagen we een plaats dat Amsterdam heet. We hadden toch tijd genoeg dus zijn we hierna toe gereden, just for fun!! Uiteindelijk bleek dit een super klein plaatsje te zijn. Dus zijn we maar weer omgedraaid en reden we verder richting Swaziland. Omdat we het juiste adres niet konden vinden op de GPS hadden we de coördinaten ingevuld. Hierdoor gaf de GPS op een gegeven moment aan dat we ergens off-road moesten gaan. Maar we zagen dat de grens erg dichtbij was, dus dachten we nou dan rij maar door.. We moesten 12 kilometer rijden tot aan de grens. Na deze 12 kilometer moesten we ergens rechts afslaan, maar we zaten ergens tussen de schuurtjes, waar mensen wonen en toen konden we nergens meer heen:O Dus toen zijn we maar terug gereden en een andere weg gereden!!

Toen we eindelijk de grens hadden gevonden konden we niet zomaar doorrijden zoals in Europa. We kregen eerst een formuliertje met het aantal personen en het kenteken van de auto. Moesten we deze laten stempelen aan de Zuid-Afrikaanse kant, samen met ons paspoort. Toen moesten we de grens over naar Swaziland en toen moesten we ons paspoort daar weer laten stempelen en moesten we tol betalen voor de auto. Maar het was wel een heel gedoe. Niemand zei ons waar we naartoe moesten, dus we mochten het allemaal lekker zelf uitzoeken.

Maar uiteindelijk konden we dan eindelijk doorrijden! Jeej we zijn in Swaziland!!

Als eerste zijn we naar een glasblazerij geweest. Maar het was zaterdag, dus ze waren niet aan het werk, dus konden we niets zien. Daar waren van allerlei winkeltjes dus hebben we nog wat souvenirtjes geshopt:) Ook hebben we daar wat gegeten. We zijn ook nog in een grote stad geweest, Mbabane.
Daarna zijn we opzoek gegaan naar het hostel. Onderweg hier na toe zagen we een bordje van een cultural village staan dus zijn we daarna toe gegaan. Dit was echt leuk. We gingen eerst naar een waterval, echt super mooi. En daarna kregen we een rondleiding door de village. Dit was nog zo behouden zoals vroeger was. Deze mensen wonen hier niet echt meer. Hier stonden allemaal hutjes. Na deze rondleiding was er een culturele dansshow. Dit was erg leuk om te zien. Na de dansshow moesten wij ook mee dansen en wie kiezen ze weer uit? Mij natuurlijk, en daarna Susette ook nog:P Was wel grappig.

Daarna zijn we naar het hostel gegaan. Hier aangekomen bleek de eigenaar Nederlands te zijn, dus wel leuk en handig. We hadden een dormroom, dus met meerdere bedden. Hier hebben we ons lekker gedoucht en eventjes ontspannen, want we waren erg moe na de hele dag rijden en op tijd opstaan! Toen zijn we ergens iets gaan eten, in een traditioneel restaurant. Hier hebben we warthog gegeten (wrattenzwijn dus) en oxtail. Het wrattenzwijn was niet zo heel erg lekker. Een beetje droog en een rare smaak. De oxtail was wel erg lekker. Daarna zijn we lekker op tijd gaan slapen. Voor zondag hadden we een canopy tour geboekt.
(http://www.malolotjacanopytour.com/) Dit was erg cool om te doen, maar ook best vermoeiend want we moesten erna een flink stuk terug lopen. Ook kregen we vanuit daar een lunch. Daarna zijn we nog naar een marktje geweest. Was een groot terrein met er omheen allemaal garage boxen waar de mensen hun winkeltjes hadden. Hier lijkt het net Turkije, iedereen wilt natuurlijk verkopen, dus iedereen spreekt je aan en iedereen laat je van alles zien. Daar hebben we nog wat leuke souvenirtjes gekocht.

We hebben ons nog wat gegeten daar en toen zijn we weer naar huis gegaan. Weer bij de grens aangekomen stonden er super lange rijden, dus we hebben zeker een half uur gewacht eer we konden doorrijden. Maar we waren wel een beetje op tijd thuis!!

Die stage week was weer hetzelfde als altijd. In dat weekend zijn we de zaterdag naar een attractiepark geweest, Gold Reef City. Dit ligt in Johannesburg. Het is maar een klein park maar met een paar leuke achtbanen. Dus we hebben ons wel vermaakt!! De zondag was weer een rustdag!!

Maandag was dan weer vergadering op stage, zoals elke maandag en toen kwam ik erachter dat er een collega van mij overleden was in het weekend. Ze was al een tijdje ziek, ze bleek tuberculose te hebben. Daarvoor was ze behandeld en was nu aan het herstellen thuis. Maar voor het weekend werd ze weer ziek en is ze zaterdag overleden. Dit was wel even schrikken. Tuberculose komt hier nog echt heel erg veel voor. Ook veel mensen met HIV krijgen TB en er gaan best veel mensen aan dood. Toen de vergadering afgelopen was gingen we aan het werk en toen ik de kamer afliep zag ik dat er op 1 kamer het bed van een patiënt helemaal opgemaakt was en dat haar kussen weg was. Zij was dus ook in het weekend overleden. Deze patiënt was Afrikaans (wit dus) en met haar kon ik het vrij goed vinden, omdat zij geen Engels kon, maar alleen maar Afrikaans en omdat ik dat dan een beetje kon verstaan. Dus de week was goed begonnen voor mij:O

Op woensdag was er een memorial service voor mijn overleden collega. Dit is voornamelijk voor het personeel en voor de alle werknemers van de foundation. Maar de familie was er ook. Deze service was best emotioneel. Achter mij was er iemand hysterisch aan het huilen en mijn collega naast mij begon ook al te huilen, dus erg emotioneel allemaal. Maar toch een hele mooie service in ieder geval.

Dan weer een nieuw weekend. Dit weekend namelijk. Gister zijn naar Hartbeespoort geweest. Dit is een plaatsje met een groot meer en een dam. Hier is ook een snake park. Hier zijn we ook naartoe geweest. Hier zaten niet alleen maar slangen, maar ook andere dieren. Was erg leuk! We hebben hier ook nog een boottocht gedaan over het meer. Was erg mooi om te zien, alleen het water was erg vies. Een stukje verder dan het snake park was een soort bazaar met restaurantjes. Hier hebben we geluncht en daarna zijn we nog bij de bazaar gaan kijken. Deze was echt super groot en alle kraampjes stonden erg dicht op elkaar. Hier was het ook net zoals in Swaziland. Iedereen wilt verkopen!! Maar iedereen verkoopt praktisch hetzelfde, dus het was even goed kijken wie het goedkoopste was en dan nog moest je goed afdingen. Hier hebben we natuurlijk ook weer wat leuke dingetjes gekocht!!

Maar nu voornamelijk voor mezelf.

Vandaag was het maar weer een rustdag/huiswerkdag. Maar vanmiddag zijn we even naar Menlyn mall geweest. Dit is echt een super grote mall!!! Echt niet normaal, 6 verdiepingen met echt super veel winkels en restaurants!!

Dadelijk gaan we lekker risotto koken, gemaakt door een echte Italiaan! Dus dat wordt lekker.

Het is nu 20 november. De tijd gaat hier zo snel voorbij. Op 9 december maak ik mijn laatste dag op stage en op 12 december vertrekken we op onze rondreis naar Kaapstad. En dan is het de 27ste zover, dan vliegen we terug naar Nederland. Het komt nu zo dichtbij en dat wil ik eigenlijk niet. Aan de ene kant zou ik graag wat langer willen blijven, maar aan de andere kant wil ik ook graag weer naar huis, mijn familie en vrienden weer zien! Mijn oude leventje weer oppakken, weer meespelen in de harmonie (wat mis ik dat zeg!!!). En gewoon weer lekker mijn eigen kamer, rondlopen door de mooie stad Maastricht:P Nog eventjes en dan ben ik weer thuis…

Heel veel liefs, knuffels en kusjes van mij!!

• 20 November 2011 - 17:43

Papa En Mama:

Toch fijn om te horen dat je weer graag naar huis wil komen, wij denken daar n.l ook zo over, dikke knuffel vaan us!

• 20 November 2011 - 18:16

Hoi Lieve Joëlle.:

Wat schrijf je weer een leuk,indrukwekkend en deels gezellig verhaal. Ik zeg deels want 2 personen zomaar afgeven op zo'n korte tijd is natuurlijk iets minder leuk,maar helaas zo is het leven.
    Heeft de risotto trouwens lekker gesmaakt.Mail me maar een keer het recept door.
    Veel plezier op je rondreis naar Kaapstad geweldig.Fijn om te horen dat je weer graag naar huis wil zal wel even vreemd zijn om weer dit westerse leven op te pakken en je familie,Roy en de harmonie weer te ontmoeten.Als je thuis weer een beetje op adem bent gekomen komen we even langs.Wij verheugen ons erop.We zijn wederom ontzettend trots op je hebt het uitstekend gedaan,knap hoor.Geniet nog van die laatste paar weken en maak maar vele foto's,kunnen wij ze naderhand allemaal zien.

Vele kusjes en knuffels van Arno;Brigitte.Stefanie;Jeroen & Simba.

• 20 November 2011 - 19:07

Monique:

Hoi Joëlle.
    Goh, je maakt heel wat leuke en ook weer minder leuke dingen mee. Petje af hoe je er mee omgaat. Maar denk vooral aan de leuke dingen die je doet met je vriendinnen. En dat je graag naar huis verlangt is heel normaal, je houd immers van je ouders en van je broer, en tuurlijk ook van muziek maken.
    Ik hoop voor je dat de terug reis beter verloopt dan de heen reis.
    Nou, het aftellen kan beginnen, nog heel veel succes voor de laatste weken.
    Heel veel groetjes van Marjolijn en Monique en een knuffel van Dribbel XXXXXXXXX

• 20 November 2011 - 20:24

Juul:

Hee Poppeke, zoals je weet klopt de uitspraak "time flies when youre having fun"nou weet zeker dat je thuis nog heeeel lang aan dit avontuur zult denken!! Het is een stuk van je leven nu en dat kan niemand je meer afnemen! Tja en ook de dood achtervolgt ons overal, daar in Afrika is de sterfte rate iets groter natuurlijk.
    Wel speciaal dat je dit daar hebt moeten meemaken.

Denk nog maar niet aan de terugreis neem al die laatste momenten van dat prachtige land maar optimaal in je op en geniet maar. (tuurlijk zijn we allemaal blij als we je weer kunnen knuffe!!!)poen Juulke

• 21 November 2011 - 08:12

Oma En Opa Blerick:

Lieve joelle aan alles komt n eind maar geniet nog van de tijd die je daar hebt, heb je van de inhoud van het pakket genoten het is je van harte gegund, ook wij vinden het heerlijk dat je weer bijna thuis bent het is hier nog lang geen winter het is nog echt terras weer ,je klarinet kijkt ook al verlangend naar je uit, nou meiske wij vinden het n knappe prestatie wat je gedaan hebt, maar kom vooral gezond naar huis, heel veel liefs van oma en opa

• 12 December 2011 - 17:00

Maria En Martien Ove:

Hallo Jeoelle Ben je de dagen al aan het aftellen ?? Het is hier nog geen winter Gr M & M Overloon