The sweet goodbye - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Joëlle Thiemann - WaarBenJij.nu The sweet goodbye - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Joëlle Thiemann - WaarBenJij.nu

The sweet goodbye

Door: joellethiemann

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

12 December 2011 | Zuid-Afrika, Durban

Op dit moment zit ik in de auto richting Durban (5.25uur).
Ik was van plan om nog een reisverslag te schrijven maar dat was ik helemaal vergeten en afgelopen weekend had ik het te druk, maar had ik er eigenlijk ook geen zin in:p

Ik begin mijn verhaal bij het weekend van 25 november. Dit weekend hadden we een weekendje weg vanuit het werk, retreat. We gingen naar goodland, dicht bij cullinan. Het was een super mooie locatie met een meertje en een groot grasveld.
We waren met onze eige auto gegaan in plaats van met de bus. Auke en Angelique moesten ook mee, dus de auto zat redelijk vol aangezien we ook onze deken en kussen moesten meenemen.

We kwamen een beetje later aan dan de bus en ze waren al begonnen met de introductie. We werden in kleinere groepjes ingedeeld en dat waren dan de groepjes voor het hele weekend. Ik zat bij Denise en Alina (duitse vrijwilliger) en nog 2 andere van de foundation. In deze groepjes moesten we dan over bepaalde aspecten van het thema discussieren. Het thema was 'the cup of your life' en dan voornamelijk hoe god daaraan bijdraagt. We hebben maar 2 keer iets in die groepjes besproken. De rest was gezamelijk of alleen. We hadden 2 keer per dag warm eten, wat erg lekker was! 's Ochtends was er een uur silent time. Eerst werd er dan gezamelijk wat verteld en uitgelegd over de dag en dan kreeg je een blaadje met vragen en moest je een rustig plekje gaan zoeken waar je in stilte in je eentje goed kon nadenken over die vragen en ze dus ook moest beantwoorden. Dus dat was lekker een uurtje op de handoek in het gras liggen, muziekje erbij en ma kijken wat ik kon invullen bij de vragen. Sommige waren echt grappig. Wanneer god voor het eerst bij me kwam en zoiets allemaal. Dus veel vragen heb ik niet kunnen invullen:p

Er was buiten de sessies ook freetime en die werd dan doorgebracht bij het zwembad. Alle duitsers en nederlanders kon je dan bij het zwembad vinden!

Verder was er 1 avond een entertainment avond met kindjes die zongen of deden dansen ofzo, of imitators die mensen van de foundation nadeden, dat was wel gezellig! De andere avond was er een kampvuur, waarbij er traditionele spelletjes gespeeld werden, leek wel op de spelletjes van in Soweto.

Zondag was de zwaarste dag, toen was er werkelijk een soort kerkmis, die 3 uur duurde:O we kregen ook een soort hosti (stuk brood) en wijn (druivensap).

Dit was een beetje teveel van het god gedoe.. Ma daarna mochten we gelukkig snel naar huis!

Die week daarna hebben we een grote doos gevuld met spullen die we niet mee wilde nemen op reis en dus naar huis wilde sturen. Dit is uiteindelijk een pakket geworden van 26 kilo!!! Dit pakket komt op het vliegveld van Frankfurt aan, dus als wij daar ook aankomen kunnen we het meteen ophalen en meenemen.

Het volgende weekend hadden we onze collega's uitgenodigd bij ons thuis en hebben we voor ze gekookt! We hadden punch als drankje (zonder alcohol uiteraard), tomatensoep, gevulde kip met aardappels en boontjes en als toetje milkshake met vers fruit en slagroom!! Wauw toen zaten we vol! Maar het was erg gezellig!

Het weekend erna was weer een lui weekend en weet ik ook eigenlijk niet meer wat we gedaan hebben, hihi. En toen hadden we nog maar een week stage en dat ging erg snel!!

Woensdag was weer een memorial service, dus weer lekker saai. Dit keer moest ik het welkoms woord doen en purpose of the day uitleggen, gelukkig hadden ze me dit al eerder gezegd, dus kon ik me even bedenken wat ik ging zeggen, maar dit ging goed:p daar na heb ik devils foodcake gemaakt op de afdeling, oeh dat was lekker. Donderdag was dus mijn laatste dag en had ik een waterkoker gekocht voor de afdeling en voor de patienten had ik een snoepzakje gemaakt en aanleng sap gekocht. Dit konden ze allemaal wel op prijs stellen! Ze hadden ook een klein afscheid voor mij gepland. Met broodjes en lekker beleg en sap! Ik heb ook een kado'tje gekregen!! Een echt afrikaans armbandje met kraaltjes en een haarband ook met kraaltjes, echt heel erg lief. Het was wel een moeilijk afscheid, vooral met de patienten, sommige zitten daar al vanaf ik er ook kwam, dus die heb ik 15 weken verzorgd. Sommige moesten zelfs huilen toen ik afscheid kwam nemen:( het was in ieder geval een rare dag. De vrijdag zijn we nog naar devotion geweest voor de laatste keer en daar hebben we dan ook afscheid genomen. Toen was het echt gedaan met de stage en TLF. Zaterdag zijn we de auto gaan ophalen die we hebben gehuurd voor de reis. Verder hebben we nog van die kleine dingen gedaan en geregeld. Zaterdag ben ik nog gaan schaatsen, dat was wel leuk! En dan zondag nog boodschappen gedaan en de tomtom opgehaald en daarna ma de tassen inpakken. Wat een werk zeg, dat was niet leuk. 's Avonds zijn we nog gaan uiteten met zijn 5e, want de rest van het huis was een weekendje weg. Daarna hebben we nog de laatste spullen gepakt en zijn we laat gaan slapen. Vanochtend heel erg vroeg opgestaan om de koelbox en het eten in te pakken en daarna alles de auto in krijgen. Daar hadden we ons flink in vergist. Gelukkig ma dat we met zijn 3e zijn want er was nog precies plek voor 1 op de achterbank:p

En nu hebben we Pretoria voor een hele lange tijd verlaten, ooit wil ik nog een keertje terug komen!! Dat is een ding wat zeker is! Maar voor nu gaan we plezier hebben op onze reis en het niet te veel missen allemaal!

Heel veel liefs, knuffels en kusjes van mij


Deel 2:

Aangekomen in Durban. Heel erg leuk hostel, maar we konden nog niet de kamer op, dus hebben we onze spullen gedropt en zijn we naar het aquarium gegaan. Dit was best leuk, we hadden onze zwemkleding in het hostel gelaten dus we konden niet gaan zwemmen, maar het was niet echt goed weer. Het was wel warm, maar bewolkt en met een koude wind. Dus hebben we het aquarium gezien en een zeehonden show en een dolfijnen show. Was wel leuk. Daarna zijn we terug naar het hostel gegaan en hebben we nog even in de zee gestaan, want het hostel ligt aan de overkant van de straat:) We moeten overal even in de zee hebben gestaan!!
Nu heb ik een uur internet gekocht, dus eve snel nu..:P
Morgen nog naar het stadion in Durban en daan door naar Port St. Johns.

xxxxxx van mij!!

  • 12 December 2011 - 18:40

    Mama En Papa:

    Ha sjattepie,
    Vooral genieten nu!
    Over 16 dagen kunnen we weer knuffelen met elkaar.
    Dikke knuffel vaan us allemaol

  • 12 December 2011 - 19:06

    Juulke:

    Hee poppeke,
    Typisch om een devils cake te maken nadat je heel heilig een purpose hebt gedaan....hahaah . wees voorzichtig onderweg en vergeet je camera nergens. Als je bij Kaapstad ff in de zee gaat staan denk je aan die verhalen van die schepen die allemaal vergaan zijn daar???sterke stroming ....hi. Vergeet je m'n olifantje niet?? leeve sjat tot snel en ENJOY!!!!! poen Juul

  • 12 December 2011 - 19:24

    Monique:

    Hoi Joëlle.
    Vind het heel fijn dat je het er goed naar je zin hebt gehad en dat je nog een keer terug wil. Dat is alleen maar een goed teken. Hoop ook dat je heel veel herinneringen mee neemt naar huis (in je koppie dan). Dit is iets om nooit te vergeten.
    Maak er nog een paar leuke weken van en geniet van alles wat je ziet. Nu kun je echt gaan aftellen en dan lekker naar huis. Doe nog wel voorzichtig maar wel veel plezier.
    Heel veel groetjes van Marjolijn en Monique en een dikke knuffel van Dribbel XXXXXXXXXXXX

  • 13 December 2011 - 08:10

    Brigitte.:

    Hoi vriendin.
    Alweer een leuk verhaal. Dit ga ik nog missen als je straks terug in Maastricht bent. Het afscheid zal niet makkelijk zijn geweest maar je kunt terug kijken op een geweldige en vooral leerzame tijd. Ik heb het van begin af aan gezegd JE KUNT HET. En je hebt het dan ook maar even geflikt. We zijn ape trots op je. Dit pakt je niemand meer af. Heel veel succes en vooral plezier op je verdere reis. Doe vooral voorzichtig maar geniet ervan. Misschien tot het volgende verhaal en anders tot in Mestreech.
    Vele kusjes en knuffels van: A;B;S;J en natuurlijk een pootje van Simba.

  • 13 December 2011 - 09:14

    Oma En Opa Blerick:

    lieve joelle, hier is radio blerick we hebben net de kerstballen opgehangen.
    we zijn hier jaloers op die 26 graden wij waaien op het ogenblik van het balkon af, je hebt n leuke tijd achter de rug iets om nooit te vergeten, dat zal altijd in herinnering blijven, geniet nog van de 2 weken die je nog hebt maak veel plezier en lol geniet nog van al het moois wat je tegenkomt en kom lekker bruin en gezond terug.
    doe de groeten aan je vrienden en denk aan mijn nikkertje hou je haaks wij kijken naar je uit groetjes en knuffels van oma en opa blerick

  • 16 December 2011 - 04:38

    Jennifer:

    Hey joelle,

    Mooi hoe je dat laatste van deel 1 beschrijft:

    En nu hebben we Pretoria voor een hele lange tijd verlaten, ooit wil ik nog een keertje terug komen!! Dat is een ding wat zeker is!

    ik zit nog altijd met hetzelfde gevoel hier en wij zijn ook druk aan het zoeken naar een mooie reis (die zijn er zeker maar net iets te lang hahaha zolang krijg ik denk ik geen vrij van Joost)

    Geniet nog van je laatste avonturen en kom snel langs op het ZIC met Susette want ik wil alles horen en zien hahaha!

    Baie geniet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joëlle

Actief sinds 03 Juni 2011
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 14891

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2011 - 28 December 2011

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: