Fundraising Rivoningo - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Joëlle Thiemann - WaarBenJij.nu Fundraising Rivoningo - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Joëlle Thiemann - WaarBenJij.nu

Fundraising Rivoningo

Door: joellethiemann

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

28 April 2012 | Nederland, Maastricht

Lieve mensen,

Zoals jullie weten ben ik van augustus tot en met december 2011 in Zuid-Afrika geweest. Hier heb ik in Pretoria gewoond en stage gelopen voor mijn opleiding verpleegkunde.

Ik heb stage gelopen bij de Tswane Leadership Foundation (TLF). Het project waar ik werkte was Rivoningo Care Centre. Dit is een huis speciaal voor terminale zieke patiënten. Vooral voor patiënten die geen thuis hebben of die niet door familie verzorgt kunnen worden.
De meeste patiënten hadden HIV/Aids of kanker. Ik verzorgde hier de patiënten, hielp hun met eten en stond af en toe ook in de keuken!

Hoewel het een hospice is, gaan er ook mensen met ontslag, die na een tijdje behandeling weer opgeknapt zijn. Maar helaas sterven hier ook patiënten. In dit project is het dan ook de bedoeling om deze patiënten een zo fijn mogelijke laatste levensfase te bieden.

Ik heb hier met veel plezier gewerkt. Ik had hier hele lieve collega’s waar ik graag mee werkte. Ook kon ik het erg goed vinden met de patiënten en zij ook met mij. Ik was echt een vertrouwenspersoon voor sommige patiënten. De communicatie ging niet altijd even goed, want hun Engels is vrij slecht. Maar uiteindelijk kwamen we er wel uit.

De overkoepelende foundation (TLF) moet het vooral hebben van subsidies, sponsoring en giften. Want een foundation oftewel stichting is niet op winst uit. De foundation heeft een 10 tal projecten, die allemaal van geld voorzien moeten worden om hun werk te kunnen doen. De projecten afzonderlijk kunnen ook gesponsord worden. Door financiële problemen in Zuid-Afrika kreeg de foundation niet op tijd hun geld binnen en hierdoor kon op een gegeven moment het personeel niet meer betaald worden. Mijn collega’s moeten van dit minimale salaris alles betalen, dus hier zijn ze echt van afhankelijk en dit is al niet veel (omgerekend rond de 400 euro per maand).

Ook de patiënten lijden hieronder. Doordat er geen geld meer was, konden er geen levensmiddelen of verbandmateriaal gekocht worden. Gelukkig waren er mensen die dit wilde doneren.

Dit moet ook zo blijven vind ik. Daarom ook dit bericht van mij.
Ik wil graag geld inzamelen voor dit project waar ik gewerkt heb, zodat zij hiervan de noodzakelijke dingen kunnen kopen voor de patiënten, zoals levensmiddelen, verbandmaterialen en medicijnen.

En daar heb ik jullie hard voor nodig, dit kan ik niet alleen.
Ik weet dat we in een financiële crisis zitten in Nederland, maar wij hebben het hier 100 maal beter dan de patiënten en werknemers van Rivoningo Care Center, dus hiermee kunnen jullie iets doen wat ook werkelijk een goed doel is en wat ook werkelijk goed aankomt.

Als jullie een (gulle) gift willen doen kunnen jullie dit overmaken op: 131605259
Onder vermelding van Zuid-Afrika en je naam. Dit hoeft niet eenmalig te zijn, maar kan ook iedere maand een kleine bijdrage. (Deze rekening blijft altijd bestaan hiervoor)

Liever niet via de bank? Dan kunnen jullie het ook contant aan mij geven.

Alvast bedankt en ik hoop op jullie hulp en steun!!

Groetjes, Joëlle

Voor meer informatie over de foundation en het project, kijk op: http://www.tlf.org.za/

  • 28 April 2012 - 10:29

    Julie:

    Lieve Joelle,
    Super dit initiatief!!!!!!
    Zal het rondvertellen!!!!!!
    Succes ermee!

  • 28 April 2012 - 17:17

    Marjolijn & Monique:

    Hoi Joëlle.
    Wij vinden dit een heel goed idee van jou? Marjolijn en ik hebben ieder al 50 euro p.p. overgemaakt. Dan is het hier toch stukken beter dan daar en hopelijk kunnen ze daar hele goede en nuttige dingen van doen. Heel veel succes.

  • 29 April 2012 - 20:49

    Oma Opa Blerick:

    joelle leuk idee ,had iedereen maar zulke ideeen ,hopenlijk krijg je flink wat bijeen groet oma opa blerick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joëlle

Actief sinds 03 Juni 2011
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 14883

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2011 - 28 December 2011

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: