Port Elizabeth, Plettenberg Bay en Hermanus. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Joëlle Thiemann - WaarBenJij.nu Port Elizabeth, Plettenberg Bay en Hermanus. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Joëlle Thiemann - WaarBenJij.nu

Port Elizabeth, Plettenberg Bay en Hermanus.

Door: joellethiemann

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

25 December 2011 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Op zondag de 18de kwamen we aan in Port Elizabeth (PE). We konden nog niet de kamer op maar wel onze spullen kwijt! We hadden van te voren gekeken wat er te doen was in PE en wilde eerst naar een museum gaan. The South End museum. Dit ging over een gedeelte van PE in de tijd van de apartheid. Dit was een klein ma leuk museum! Na het museum zijn we wat gaan eten en hebben we nog boodschappen. Toen zijn we ook maar even met de auto door de carwash gegaan:P Want hij was zo vies van alle onverharde wegen in Coffee Bay:P en voor 45 rand (ongeveer €4,50) wordt hij dan van binnen en buiten gepoetst! Dus toen wastie weer schoon:)

Het hostel was erg netjes. We mochten de keuken gebruiken van de eigenaren omdat er allerlei mannen de andere keuken zouden gebruiken! Dus dat was wel fijn want dat was echt een super mooie keuken! Voor het eten hebben we nog even gezwommen in het zwembad daar en we hadden wifi, dus hebben we ’s avonds op de kamer internet gehad. Weer even updaten en geupdate worden:P:)

De dag erna hadden we een safari tour geboekt. Dit was een hele dag, van 10 tot 9 uur, met lunch en dinner en dan ging je door 2 parken. Dus rond 9 uur werden we opgehaald bij het hostel. Eerst gingen we naar het Addo Elephant park. Hier hebben we echt veel olifanten gezien en ook van heel dichtbij! Onze gids was echt een goede, hij wist de beste plekjes en kon ons daarom veel laten zien! Rond 14 uur hadden we lunch en daarna gingen we verder in het Schottia park. Hier zaten we echt in zo’n safari auto, echt cool!!

Doordat onze gids zo enthousiast was, zagen we de dieren echt van dichtbij en ook veel dieren! Hij had zelf zo’n professionele camera, dus hij wilde zelf ook de beste kliekjes. Rond 7 uur hadden we dan avondeten, echt goed verzorgd en erg lekker! Daarna kwam onze gids na onze tafel om te zeggen dat hij de hippo’s (nijlpaard) gehoord had, dus als we nu zouden vertrekken dat we ze nog zouden zien. Doordat we dus als 1ste van alle andere auto’s waren vertrokken hebben we nog best veel dieren gezien. De leeuwen in het donker met hun kleintjes en we hebben zelfs een stekelvarken gezien, die normaal niet zo vaak gezien wordt. Op de terug weg zagen we ook nog Afrikaanse kangaroes! Dus onze gids was echt super. We hadden ook echt een super dag gehad. Uiteindelijk waren we rond 10 uur terug in het hostel en toen ben ik meteen gaan slapen, was zo’n vermoeiende dag!

De dag erna ben ik maar wat eerder opgestaan om mijn tas in te pakken:P Toen zijn we verder gereden naar Plettenberg Bay! Op de weg hierna toe kwamen we over de brug waar je kunt bungee jumpen, dus hier zijn we even gestopt en hebben we even gekeken. Dit is de hoogste bungee jump van de wereld! Was wel cool om te zien, maar dit zou ik niet willen doen. 6 seconde en het was voorbij. Kun je beter skydiven!!:P Na de bungee zijn we naar monkeyland geweest. We hebben al flink wat dieren gezien, maar aapjes toch nog niet. Dus hadden we een tour van een uur door dit park. Leek een beetje op de apenheul. De apen lopen gewoon los rond en je loopt hier doorheen. Wel met een gids (die Nederlands was).
Nederlanders kom je echt overal tegen!! Net zoals Duitsers.

Na dit allemaal zijn we dan maar doorgereden naar Plettenberg Bay en hebben we eerst door het centrum gelopen. Dit was echt een gezellig stadje. Het hostel was ook erg leuk en mooi Toen wilde we nog even een uurtje naar het strand gaan, maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan! We zagen de zee liggen, dus we dachten dat het strand niet zo ver weg was en makkelijk te vinden was. Nou mooi niet dus. Je kunt nergens door, want er staan allemaal huizen, dus na een tijdje gelopen te hebben (en het ging steil omhoog en omlaag) zijn we maar terug gegaan. Hebben we ons nog gedoucht want we waren nogal bezweet van ons speurtocht naar het strand:P

Daarna hebben we maar gekookt en na het eten zijn we nog een ijsje gaan eten! De dag erna zouden we doorrijden naar Hermanus. Dit zou zo’n 5 uur rijden zijn. Maar omdat hier in de buurt een mooie bergpas lag hebben we voor een andere route gekozen, die zou iets langer zijn, dus we zaten om 6 uur al in de auto!! De bergpas was best mooi, maar weer zo’n slingerwegen e onverharde wegen.. Uiteindelijk waren we om 3 uur ’s middags in Hermanus. Dus we zijn 9 uur onderweg geweest!!

Eenmaal in Hermanus zijn we naar het centrum gelopen en hebben daar nog wat rondgelopen. Daar was weer zo’n soort plein waar souvenirtjes verkocht werden. Dus hebben we nog maar wat gekocht! ’s Avonds zijn we bij de Spur gaan eten en daarna zijn we gaan slapen. De volgende dag zouden we gaan zee kajakken, dus wij waren mooi om 7 uur opgestaan, wordt ik gebeld om half 8 dat het niet door kan gaan omdat het te hard waaide!! Jammer.. Toen hebben we maar wat langer ontbeten en zijn we maar doorgereden naar Kaapstad! We hadden ’s ochtends dan al gekeken wat we dan konden gaan doen. We zijn eerst naar het kasteel de goede hoop gegaan. Maar toen we aankwamen in Kaapstad was het best koud en begon het een beetje te miezeren.. Het kasteel was best mooi, maar het was grotendeels buiten, en het begon steeds harder te regenen, dus dat was niet zo fijn. Maar dan kan ik er alvast aan wennen, voor als ik terug ben in Nederland..:O

Daarna zijn we terug gegaan naar het hostel voor in te checken en ons even om te kleden. Het hostel ligt aan Long Street en dit is een hele populaire straat met allemaal winkeltjes, hostels, cafeetjes en restaurantjes. Dus we hebben een gedeelte van de straat afgelopen en zijn toen naar de pan africa market gegaan. Dit is een hoog gebouw met allemaal kamertjes waar mensen hun souvenirtjes verkopen. Dit is echt slecht voor mij want ze hebben allemaal zo’n leuke dingetjes. Dus toen we terug in het hoste waren, zat mijn hele pols vol met armbandjes:P hihi. Hier kun je dan wel weer goed afdingen. Ik wordt er steeds beter in!! Bijvoorbeeld iets koste 60 Rand (wat vrij veel was) na goed afdingen was het 2 voor 50 rand:P toch stom he.. Maar zo bespaar je wel heel veel geld!!

Toen hebben we nog boodschappen gedaan en lekker pannenkoeken gemaakt!

We willen graag gaan uit eten voor kerst, met de 4 jongens die dan ook in Kaapstad zijn, maar het is hier een beetje anders dan in Nederland, want we hebben al 5 restaurantjes gebeld maar ze zijn allemaal dicht op kerstdag. Dus we gaan lekker braaien en dan maar maandag uit eten, want een 2de kerstdag kennen ze hier niet.

De dag erna, dus vrijdag zijn we naar Robbeneiland geweest. Eerst 45 minuten met de boot naar het eiland. Op de boot hadden we een mooi uitzicht! Op het eiland kregen we eerst een rondrit met een bus over het eiland. Daarna gingen we de gevangenis in. Een politieke ex-gevangene heeft ons daar rondgeleid. Het was erg interessant! Daarna nog even in het winkeltje gekeken en een ijsje gegeten voordat we weer terug moesten met de boot!

Na Robbeneiland zijn we naar Cape Point gegaan. Dit was nog zo’n 45 minuten rijden. Dit is een National Park, dus we moesten entree betalen. Je had er verschillende wandel routes. Dus we hadden de auto geparkeerd en zijn dan naar Cape Point gelopen. Dit gaat dus omhoog. Erg leuk voor iemand die geen conditie heeft:P Maar we zijn er gekomen. Daarna zijn we nog een stukje verder gelopen naar het echte puntje (bijna dan:P). Hier had je echt een heel erg mooi uitzicht, op alles eigenlijk. Op Kaapstad, op de Tafelberg, op de andere bergen! Echt heel erg mooi.

Daarna gingen we nog naar Kaap de goede hoop. Denise te voet en Susette en ik met de auto, want het was toch we een inspanning geweest:P en daar kwam je wel met de auto!
Onderweg hierna toe kwamen we bavianen tegen op de weg. Er stonden al een paar auto’s stil, omdat ze weg blokkeerde:O Er waren er 2 die ruzie aan het maken waren. Daarna klom er 1 aap op de auto voor ons en toen hij eraf sprong zagen we dat hij zijn behoefte op die auto had gedaan:O echt grappig. Daarna kwam die ook nog even op onze auto zitten, maar daar heeft hij gelukkig niks achtergelaten!!

Toen we bij de Kaap aankwamen hebben we nog een boodschappenlijstje gemaakt, voor die avond, voor ons kerstdiner op kerstavond en voor kerstdag. Dus toen zijn we ook maar boodschappen gaan doen.

Zaterdag zijn we Lions Head opgeklommen in plaats van Table Mountain. Op deze berg heb je ook een mooi uitzicht op de stad en op Table Moundatin. Maar dit ging ook weer vrij steil omhoog. Eerst gewoon zo en toen met trapjes en uiteindelijk met alleen maar rosten en stenen. Uiteindelijk kwam je op een splitsing en kon je kiezen voor makkelijk en moeilijk. Bij moeilijk moest je echt klimmen. Daar hadden ze dan beugels en kettingen gemaakt waar je dan op kon klimmen. Dit vond ik dan wel weer leuk, want het omhoog lopen is echt een hel!! Dus ik ben de moeilijke weg op gegaan. Toen we naar op waren zagen we dat we er bijna waren. Maar dit omhoog was nu echt alleen maar stenen, waar je dan zelf op mocht klimmen. Dit was wel erg vermoeiend, maar aangezien ik al zo ver was gekomen, moest ik ook de top halen! En die heb ik ook gered!!!! Echt super, ik was best trots op mezelf, want af en toe zag ik het echt niet meer zitten. Op de top kon je helemaal om je heen kijken, overal zag je wel iets. Dus we hebben echt mooie foto’s gemaakt. Maar toen moesten we weer terug. Dit was toch wat lastiger dan op. En toen zijn we maar de makkelijke weg terug gegaan, want die beugels en kettingen waren toch wat te gevaarlijk voor terug. Terug vond ik ook best vermoeiend, en lastig af en toe met al die rotsen!! Maar we waren weer onder en zijn terug gegaan naar het hostel. Het was kerstavond dus we hadden lekker eten gekookt. Gebakken aardappeltjes, boontjes ingerold in spek en een biefstukje met rode wijn saus (zelf gemaakt, met iets te veel wijn:P). We hadden in de winkel een rode champagne gezien, en die koste maar 35 rand, dus maar 3,5 euro. Dus die hebben we ook maar gekocht. Hij was erg lekker in ieder geval!

Zondag gingen we dan Table Mountain op klimmen. Dit zou een makkelijkere trip zijn. Niet zo klimmen als bij Lions Head in ieder geval. Ze hadden ons de tip gegeven om bij de botanische tuinen van Kirstenbosch te beginnen, omdat deze route door het bos gaat en dus niet in de volle zon. Nou hier kregen we dan een kaartje met de verschillende routes. Een route liep gewoon recht en had niet zo’n lange omwegen, dus we dachten, die nemen we maar. Nou foute keuze dus. Het eerste stukje ging nog wel, dat was gewoon weer omhoog lopen, maar daarna kwamen weer de trappen en de stenen. En dan niet normale trappen met normale hoogtes, maar vrij hoge trappen, dus dat was nog vermoeiender. Dit was zo zwaar. En aangezien ik hier niet zo goed in ben en niet echt een goede conditie heb, was het nog zwaarder. Op een gegeven moment kon ik wel huilen zo erg vond ik het. Dus jammer van Table mountain, maar toen ben ik omgedraaid en naar beneden gelopen. Heb ik nog even rondgelopen in die botanische tuin en toen ben ik maar terug naar het hostel gegaan. Aangezien het vrij lang duurt om naar boven te komen en daarna weer naar onder te gaan. Dus heb ik me heerlijk gedoucht, want dat was wel nodig naar al die inspanning.

Vanavond gaan we dus braaien met de jongens en morgen eerst wijn proeven en dan uit eten!! Heerlijk.
Dinsdagochtend vertrekken we dan heel vroeg naar het vliegveld en vliegen we terug naar huis!! Dus dit is het laatste verhaal van mij in Zuid-Afrika.

Heel veel liefs, knuffels en kusjes van mij!!

• 25 December 2011 - 12:16

Anne-Marie:

Merry Xmas Joelle!
    Wat leuk om te lezen dat je nu eindelijk in mijn favoriete ZA stad bent, Cape Town... Ga je nog kijken naar de mooie gekleurde huizen in Boerkaap? Ik wens jullie nog veel plezier vandaag en morgen en alvast een hele goede terugreis!
    groetjes uit Sittard

• 25 December 2011 - 22:31

Brigitte.:

Hoi meid.
    Wat een verhaal.Jammer dat het de laatste is,maar het is natuurlijk geweldig dat je weer lekker naar huis komt.We hebben het vandaag heel gezellig gehad met je ouders;Luc & Roy.Samen weer eens bijgekletst lekker gegeten en gedronken.Jou terugreis natuurlijk nog besproken en toen ging de telefoon van je vader en wie was aan de lijn ons Welke Belke.Heel leuk dat je belde en Jeroen vond het heel apart dat hij zomaar,terwijl jij zo ver zit,met je kon bellen.Nou vriendin wij wensen jou en je reisgenoten een hele goede terugreis zonder teveel vertraging en doe vooral voorzichtig zodat je op het vliegveld iedereen weer eens lekker kunt knuffelen.Héééééél vééééééél knuffels en kusjes tot in Mestreech.Hoi hoi hoi hoi.
    B;A;S;J & S.

• 25 December 2011 - 23:07

Juulke:

Meh mien lepke!!!!
    volgens mij heb je een topconditie als je thuis komt(en slaap je twee gaten in de lucht...haha)Jammer van table mountain..maar je hoeft je het ongeluk niet op te zoeken (moet leuk blijven goeie beslissing meid)kan niet wachten op al die spannende fotos....ben benieuwd hoe lang je nodig hebt om hier weer aan de dagelijkse niet zo spannende bezigheden te wennen.!! merk wel dat we een supersterke Joelle terugkrijgen..heeft je goedgedaan poppeke zo een wereld ervaring! Vr zien us snel wins uuch un hiel gooi afscheid vaan die Afrikaanse pracht en fein terokvlucht zoonder al te voal problemen dikke poen Juul en res vaan ut tuug...xxx

• 26 December 2011 - 08:04

Oma Opa Blerick:

Geweldig Joelle ,leuke reisjes of zeg maar reizen ,meiske je hebt heel veel gezien en meegemaakt of een groot stuk levenservaring, wij gaan vanmiddag naar je ouders toe ,kijken we ff of die zich niet vervelen, we vinden het toch wel leuk dat je voor 1 januari weer thuis bent, joelle we wensen je een heel fijne vlucht en een gezonde landing, en we wachten op je telefoontje wanneer we je mogen begroeten knuffels oma opa blerick

• 26 December 2011 - 09:36

Mama En Papa:

Ha sjatteke,
    't Leste verhaol oet Zuid-Afrika!
    We kunnen niet wachten op de nieuwe verhalen die je ons nog gaat vertellen als je weer thuis bent. Wij vertrekken morgenvroeg rond 08.00 uur, gaan dan nog uitgebreid in Frankfurt winkelen, slapen in een hotel in Hattersheim (13 minuten v.h. vliegveld) en dan zien(!) we je woensdagochtend.
    Dikke knuffel,
    Mama, Papa, Luc en Roy