Soweto, Suncity en een rustig weekend! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joëlle Thiemann - WaarBenJij.nu Soweto, Suncity en een rustig weekend! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joëlle Thiemann - WaarBenJij.nu

Soweto, Suncity en een rustig weekend!

Door: joellethiemann

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

16 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Al weer een tijdje geleden, maar het gaat echt super snel hier. En bijna geen tijd om een leuk verhaal te typen!!

Ik begin mijn verhaal bij het weekend van 1 en 2 oktober. We zijn toen met de hele groep naar Soweto geweest. Dit is een grote township naast Johannesburg. Omdat een huisgenoot van ons de chief van Soweto kent, kregen we van hem een rondleiding. We hoefde voor deze rondleiding eigenlijk niks te betalen, maar hebben per persoon 100 Rand bijgelegd. Hiervan hebben we voor 500 Rand snoep en speelgoed gekocht voor het weeshuis en de rest was een donatie. De kinderen van het weeshuis waren er echt super blij mee! We kregen een rondleiding door Kliptown, een wijk in Soweto. Deze wijk is in 2e verdeeld door een spoorweg. Het ene gedeelte was super arm (hier stonden allemaal schuurtjes en golfplatenhutjes) en de andere kant was wat rijker. Hier waren wat winkeltjes, een politiebureau en betere huizen. Ook was hier Freedom Square, een mooi plein met verschillende betekenissen.
Na de rondleiding gingen we terug naar het weeshuis en daar kwamen alle kindjes naar buiten om te spelen. Wij moesten mee doen van ze! Het was echt super leuk, die kindjes kwamen je halen om mee te doen. Ze speelde ook: zeg ken jij de mosselman!! Dat kende wij ook nog van vroeger! Ze speelde allemaal leuke spelletjes waar wij allemaal aan mee moesten doen. De kindjes waren ook echt super schattig, ze wilde allemaal je hand vasthouden en met je spelen. Nadat we klaar waren met spelen zijn we naar een nieuwe moderne mall geweest. Echt heel erg raar. Dit zag er erg modern en duur uit. Dus om dat contrast te zien was toch wel raar. Het was toch wel vreemd om die arme mensen in Kliptown zo te zien leven. Dat doet je wel beseffen hoe goed je het wel niet hebt. Met een WC, douche en een lekker bed. Toen we terug kwamen bij de auto zagen we dat ze die gepoetst hadden! Dat was ook wel echt even nodig! Dus hebben we die goede man bedankt en een tip gegeven.

Toen we ’s avonds terug thuis kwamen begon het echt enorm te stormen! We zaten buiten in de lounge en konden onmogelijk terug naar binnen, want dan was je zeiken nat!! Maar het was wel erg gezellig!

De vrijdag voor Soweto hadden we devotion en er werd een best heftig verhaal verteld. In Pretoria central ligt Schubart park. Dit is een hele gemeenschap, waar mensen wonen die eigenlijk dakloos zijn. Ze kregen daar onderdak tegen een kleine vergoeding. Hier woonden heel erg veel mensen. Het was al een hele tijd dat erg veel mensen de huur niet meer betaalde om daar te wonen. Omdat dit al lang bezig was heeft de gemeente besloten om dit helemaal te sluiten en te ontruimen. Hierdoor stonden dus duizenden mensen op straat. De foundation heeft een tijdelijk noodonderkomen voor hun opgestart. Dit was in een van de projecten, Inkululeku, waar overdag kinderen komen voor opvang en onderwijs. Hier is een hele grote zaal, waar die daklozen konden slapen. Voor dit project hadden ze vrijwilligers nodig die daar dan ’s nachts bleven slapen, voor begeleiding. Susette en ik hadden ons opgegeven om dit maandag nacht te gaan doen. Dinsdag had ik vrij geregeld. Maandag moesten we om half 7 daar zijn, we hadden allemaal lekkers en drinken gekocht voor daar. We waren samen met Peter (de coördinator van Inkululeku, die erg veel tijd in de opvang heeft gestoken) en met Itumeleng, ook een vrijwilliger van een ander project. Hij had de soep gemaakt voor de daklozen en die mochten wij meteen proeven! Ze waren beide erg dankbaar dat wij hun wilde helpen. Vanaf 7 uur kwamen de daklozen binnen gelopen. Ze gingen eerst hun matras klaarleggen en hun spullen wegleggen. Daarna konden ze komen eten. Voor het eten werd er natuurlijk eerst gebeden. Dat ze dankbaar waren voor het onderdak, dankbaar voor ons dat wij hun helpen.. Wij moesten het eten opscheppen voor deze mensen en daarna afwassen en wat opruimen. Hierna hebben we nog even met een paar daklozen gepraat.. Komen toch wel heftige verhalen uit. Ze waren natuurlijk ook erg benieuwd naar ons als Nederlanders! En vroegen erg veel over Nederland. Rond 10 uur hebben we onze matrassen klaargelegd (wij sliepen in de keuken/eetgedeelte, niet bij de daklozen). We hebben nog even gekaart en lol gemaakt en toen zijn we maar gaan slapen. Om 5 uur moesten we weer wakker worden om koffie te maken. Nog even de laatste afwas en om half 7 konden we naar huis gaan. Toch een paar uurtjes geslapen!

Maar dinsdag hebben we niet echt veel bij geslapen, want we zijn naar Home Affairs geweest voor ons visum te verlengen. Mijn god wat een gedoe!!!
Het was erg ongestructureerd.. In Nederland moet je een nummertje trekken en wordt je nummertje geroepen als je aan de beurt bent. Maar hier moet je gewoon in de rij gaan staan en maar wachten!! De eerste rij duurde niet zo heel erg lang. Hier kregen we een formulier dat we moesten invullen. Nadat we dit hadden ingevuld moesten we in de volgende rij gaan staan. Deze duurde vrij lang. Eenmaal aan de beurt, duurde het nog erg lang voordat ze alles hadden ingevuld en bij elkaar hadden. Alles gaat hier nog gewoon handmatig en op het Zuid-Afrikaanse tempo! Nou dat was geregeld. Ga nu maar betalen bij de kassa. Dus WEER een andere rij. Daar hebben we betaald en kregen we een bonnetje, waarna de vrouw doodleuk zei dat we dat moesten afgeven aan de meneer die ons net geholpen had!! Dus weer terug in de rij, ma die was nu een heel stuk langer!! Uiteindelijk na 20 minuten vroeg een man voor ons of we al betaald hadden en dat we dan gewoon naar voren moesten voor het af te geven, dus gewoon voorkruipen! Maar dat was daar dus heel normaal.. Uiteindelijk heeft het zo’n 3 uur gekost daar! Daarna zijn we maar lekker gaan lunchen in de mall!

Het weekend van 8 en 9 oktober zijn we met zijn 3e naar Suncity en Pilanesberg geweest! Dit was echt super! We zijn zaterdag ochtend om half 5 ’s ochtends vertrokken en rond half 9 waren we in suncity (zijn met een omweg gereden maar daar weet ik al niks meer van want ik sliep de hele weg!!) Daar aangekomen zijn we eerst gaan kijken waar het guesthouse was, zodat we daar ’s avonds niet naar hoefden te zoeken. Dit zag er wel goed uit! Zijn we nog even naar het centrum van het dorpje gereden (wat niks voorstelde). Dus zijn we toen maar naar Suncity gegaan. Daar moesten we de auto parkeren en met een shuttle treintje verder gaan. Daar kwamen we langs 2 hotels van suncity, zag er echt sjiek uit!! Waar we uitstapte was een soort entertainment center, waar je kon eten, er waren souvenir winkeltjes en een heel entertainment centrum met gokkasten en spelletjes.

Hier hebben we eerst wat rondgekeken en toen zijn we richting Valley of the Waves gegaan, het zwemparadijs! En of dit een paradijs is!! Een heel mooi buitenzwembad met een strand en gras. Er was een of ander event bezig, en waren ze overal aan het braaien en iedereen mocht gratis pakken! We zijn lekker op het strand gaan liggen! Het zwembad was een golfbad, met echt super grote golven. Het was echt mooi weer dus we hebben ook lekker gezond (maar nog niet echt bruin..). Er waren glijbanen en een soort rivier waar je met een band in moest. Dit ging niet zo snel, ma was wel grappig met zijn 3e:). We hebben lekker pizza gegeten op het strand. In de namiddag zijn we nog gaan rondwandelen en toen vonden we nog een ander zwembad, een waterval en uiteindelijk vonden we het dure hotel van Suncity, the Palace. Hier mochten we niet eens in om te kijken, was alleen voor gasten:O We konden er wel helemaal omheen lopen en het hele hotel zien, was echt super sjiek! Uiteindelijk zijn we maar naar het guesthouse gegaan. Hier hadden we echt een super mooie kamer, dat hadden we allemaal niet verwacht, want het guesthouse lag in een niet al te dure/nette buurt.. Er stond een groot 2 persoonsbed en een 1 persoonsbed. Er was een badkamer met douche op de kamer. We hebben omstebeurt gedoucht en nog een uurtje geslapen. Daarna zijn we weer terug gegaan naar Suncity en zijn we naar het casino geweest. Hebben eerst een lekkere cocktail gedronken en zijn we daarna nog door het casino gelopen. Was echt super leuk!

Zondag zijn we weer op tijd opgestaan, om naar Pilanesberg te gaan. Dit is een game reserve met wilde dieren. Hier konden we met de eigen auto doorheen rijden, dat was wel echt cool! De wegen waren niet al te best, maar onze auto kon het aan. We hebben de hele dag rondgereden en veel dieren gezien. Sommige ook van heel erg dichtbij, zoals een olifant en zebra’s. We hebben alleen geen leeuwen en tijgers gezien, jammer genoeg..

We reden om ongeveer 6 uur uit het park, hebben we nog iets gegeten en onze banden laten oppompen (na de bumpy ride in het park) en zijn we richting huis gereden. Op de terugweg hebben we maar 2 uurtjes gereden, dus waren we op tijd thuis, zodat we op tijd konden gaan slapen, want maandag moesten we weer gewoon beginnen met werken!!

Die week op stage was het gewoon zoals alle andere dagen, niets speciaals!

Vrijdag zijn we naar een rugbywedstrijd geweest van de Blue Bulls. Het koste ons maar 10 Rand (dus ongeveer 1 euro) om binnen te komen. Het stadion was erg leeg, dus we konden gaan zitten waar we wilden. Ook al snapte ik niets van het spelletje, ik vond het wel leuk om te zien! Ze hebben ook nog gewonnen met 92-21 tegen de Platinum Leopards. Zaterdag en vandaag zijn lekkere luierdagen. Lekker aan het zwembad liggen en een beetje zonnen. En ook nog maar aan mijn opdracht werken.

Vorige week heb ik een pakketje van mijn ouders gekregen! Ik was zo blij toen ik het eindelijk kon open maken. Als een klein kindje met Sinterklaas. Er zaten souvenirtjes in van Maastricht/Nederland, die ik op stage heb gegeven. Hier waren ze echt blij mee, ze vonden het echt leuk en lief. Er zaten lekkere snoepjes in, hagelslag, chocolade pepernoten en heerlijke oude kaas!! Dat had ik gemist. Ook een DVD van Gooische Vrouwen (die ik vrijdag gekeken heb!). Ook zat er een CD in van D!NG?S en een hele lieve kaart! Echt super blij was ik!!

Sorry voor dit lange verhaal, maar dat krijg je als je het niet bijhoudt:P. Volgende keer probeer ik sneller een verhaal te typen!

Heel veel liefs, knuffels en kusjes van mij

• 16 Oktober 2011 - 14:16

Julie:

Meh me lepke.....mega gezellig alllemaal! En schaam je niet het is de bedoeling dat jij het optimale uit je tijd haalt(wij wachten wel en zijn ook blij met eeen lang verhaal)!!!Hoe zag die oude kaas er uit na zo een intesieve reis......hahaha.Alks er spulletjes zijn die ze daar kunnen gebruiken dan zeg het please!! we doneren graag en met jouw op lokatie weten we dat het goed terecht komt!
    Enjoy en we horen van je poen vaan us allemoal!!

• 16 Oktober 2011 - 14:21

Julie :

intesief.....(slecht nederlands van dee sjeng...hihihi)

• 16 Oktober 2011 - 14:22

Juul:

intensief(that's better waaaa)

• 16 Oktober 2011 - 14:24

Joëlle Thiemann:

Mijn god Julie haha, lestig he Intensief!!! Kaart gekrege vaan miech?? Dikke Poen!!

• 16 Oktober 2011 - 15:04

Monique:

Hoi Joëlle Wat leuk om te horen dat er zoveel leuke dingen zijn. En lekker zwemmen en zo. Vind het ook een heel lief gebaar dat jullie voor die weesjes dingen hebben gekocht. Die kinderen kijken natuurlijk hun ogen uit als ze iets krijgen. Ze zullen jullie ook heel dankbaar zijn. En wat lief van je ouders dat ze iets voor die weesjes hebben opgestuurd. Die zullen kaas en pepernoten en zo wel niet kennen of wel? Ik vind het tof dat je het naar je zin hebt en wens je nog vele toffe weken toe. Ow ja, nog bedankt voor je leuke kaart. Was echt een verrassing toen we die vrijdag 14 oktober kregen. Inge onze begeleidster was net bij ons klaar wat betreft de post toen we de brievenbus hoorden klepperen. Inge ging kijken en toen ze binnenkwam las ze de kaart voor. Ja, ik vond het een leuke verrassing. En by the way er is nog een kaart naar je onderweg.
    Nou meid, heel veel plezier daar en we horen het wel de volgende keer. En dat de verhalen zo lang zijn, vind ik niet erg. Vind ze leuk om te lezen en dan lees ik ze gelijk aan Marjolijn voor.
    Heel veel plezier en heel veel groetjes van Marjolijn en Monique en een knuffel van Dribbel. XXXXXXXXX
    Ps. Marjolijn gaat nu elke zaterdag paardrijden. Dit is speciaal voor mensen met een beperking en dribbel mag gewoon mee.

• 16 Oktober 2011 - 15:09

Joëlle Thiemann:

Monique,

Dat pakketje van mijn ouders was voor mij:) Alleen de souvenirtjes heb ik op stage gegeven. Aan mijn collega's, maar wel voor ergens op de afdeling neer te zetten! Of te gebruiken!
    xx

• 16 Oktober 2011 - 17:34

Brigitte.:

Hoi Joëlle.
    Wat een prachtig werk hebben jullie gedaan bij die daklozen.Petje af hoor.Ook ontzettend lief dat jullie vanalles hebben gekocht voor die arme kleintjes(ik zou daar niet tegen kunnen ben veel te emotioneel).Hebben jullie niks gewonnen in het casino?
    Had maar een olifant mee genomen is mijn lievelingsdier.
    Alweer een indrukwekkend verhaal.Ik vind het niet erg hoor dat het zo lang is dan krijgen we ook een goede indruk wat je allemaal daar uitspookt en dat je je amuseerd.Heel leuk allemaal en wij hebben bewondering voor je en zijn trots op je.Ik heb het verhaal alweer uitgeprint en breng het morgen naar opa & oma.Doe je best,geniet van alles deze kans krijg je nooit meer.Tot lezends.

Gr.: Arno;Brigitte;Stefanie;Jeroen en een poot van Simba.

• 18 Oktober 2011 - 13:29

Oma En Opa Blerick:

hoi joelle ,hier is blerick bedankt voor je leuke kaart,als we dat verslag lezen dat heb je eigenlijk geen tijd om te slapen, geniet er maar van.
    wij waren vanmorgen om half 6 pas thuis van turkye in, dus 11 uur vertraging niet zo leuk probleem met vliegtuig.
    O,ja 14 dagen geleden zijn we op de floriade geweest met de kabelbaan er over heen erg leuk, joelle heel veel groetjes en knuffels van oma en opa
    Met oma is alles weer in orde,amuseer je en kom goed gezond strakjes weer naar huis wij houden van je hoie