Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joëlle Thiemann - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joëlle Thiemann - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun!

Door: joellethiemann

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

25 September 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn god wat gaat de tijd snel zeg. Vorig weekend hebben we allemaal leuke dingen gedaan en toen dacht ik nog, daar moet ik een reisverslag van maken. Nu is het ALWEER weekend. Zo snel is de week gegaan dus!

Nou ik zal dus beginnen bij vorig weekend.
Een gedeelte van de groep ging dat weekend naar Kaapstad. De Nederlanders zijn thuis gebleven, inclusief een fransman. We hebben deze mensen vrijdag afgezet bij het vliegveld en zijn vrijdag avond nog even opstap geweest.
Zaterdag zijn we gaan paardrijden. We moesten al om 8 uur daar zijn. Dit was ook in Pretoria, maar erg lastig te vinden. We vertrokken al later dan gepland omdat de helft nog lag te slapen om half 8. Uiteindelijk waren we 40 minuten te laat!! Maar de groep heeft gewacht op ons. Toen kregen we allemaal een paard waar we op mochten gaan zitten. Hoe kom ik hierop? Das nog best lastig, ma het was gelukt. Nou daar gingen we dan. Alle paarden netjes in een rijtje achter elkaar aan. Mijn paard was natuurlijk de langzaamste van allemaal en liep helemaal achteraan. Op een gegeven moment gingen we galopperen, maar dat had ik niet zo goed in de gaten en toen mijn paard dat ook begon te doen moest ik mij toch goed hebben om op dat paard te blijven zitten!!! Dus steeds als hij ging galopperen klampte ik me vast aan dat zadel!! Ik was blij dat de 2 uur om waren. Die avond en de volgende dag heb ik het wel gevoeld aan mijn kont en benen hoor!! Nooit meer dus haha.

Zondag hadden we een mooi programma gepland. We zouden naar de Sterkfontein Caves gaan. Hier zou een bootvaart zijn door de grotten en dat zagen we allemaal wel zitten. Maarja als wij met een groep ergens naartoe gaan, gaat er altijd wel iets mis. We vertrokken dus weer te laat. Toen moesten we nog bij de pin automaat stoppen, werd daar een pinpas van iemand ingeslikt, dus moesten we nog maar wat wachten. Uiteindelijk, helemaal achter op schema, konden we vertrekken. We moesten eerst naar een voetbalstadion, want de Nederlandse jongens wilden die middag naar een wedstrijd, dus nu maar eerst de kaartjes kopen. Dit lag ergens midden in een township in the middle of nowhere. Daar hebben we weer lang moeten wachten eer dat ze de kaarten konden kopen. Toen door naar de caves. Dit zou niet meer zolang moeten zijn, maja toch hebben we ons flink verreden. Hebben wel hele mooie natuur gezien, toch een pluspuntje van de reis:P Uiteindelijk kwamen we om half 3 aan bij de caves (eindelijk!!), de Nederlandse jongens maakten meteen rechtsomkeer naar de wedstrijd die om 3 uur begon. Wij waren echt super blij dat we er waren en gingen dus kaartjes kopen. Bleken we bij de verkeerde caves te zijn. Bij deze moest je lopen en kruipen door de grotten. Maar die met die boottocht was maar een paar minuten verderop. Maar we hadden nu nog maar 1 auto en 8 mensen. Dus dat werd 2 keer rijden. Eindelijk op de goede bestemming aangekomen bleek de rondvaart een grote flop te zijn. Het was meer een kinderattractie en alles was hartstikke nep. We zaten in een rond klein bootje van de efteling en na 5 minuten waren we er weer uit. Daarna kwam nog een soort wetenschapsmuseum, maar dit was niet echt interessant. We wilden dan maar weer terug naar die andere caves, maar daar aangekomen was de laatste tour al weg. Nouja dan maar wachten totdat de jongens terug zijn van hun voetbal wedstrijd en weer naar huis. We hadden afgesproken dat er al 5 van ons met onze auto terug naar huis zouden gaan, zodat niet iedereen hoefde te wachten en dan alvast eten zou kunnen maken. Dus Angelique, Susette en ik bleven achter om op de jongens te wachten. Maar het was al half 6 en ze zouden zo hier zijn, NIET DUS. Je zou denken dat jongens wel goed kunnen rijden, maar helaas. Kaarten en borden kunnen ze ook niet echt lezen. Uiteindelijk waren ze er pas om 7 uur. Het was ondertussen al pikken donker en we stonden in de middle of nowhere bij de autoweg. We stonden nog wel op het terrein van de caves, maar dan nog. Dus ik was wel erg blij toen we die witte auto zagen aankomen!!


Vanuit de foundation hadden we dinsdag en woensdag een workshop. Dus maandag en donderdag alleen maar gewerkt. Deze workshop ging dinsdag weer het grootste deel over GOD!! Het geloof is hier echt super belangrijk. Daar heb ik ook respect voor, maar ze proberen ons echt te bekeren. Er werden allemaal vragen gesteld over God, en we moesten ze perse beantwoorden, terwijl alle mensen daar niet echt gelovig waren. Maja ’s middags was het wel beter. Woensdag ging het ook wel een beetje over het geloof, maar niet zo extreem als dinsdag. Woensdag middag gingen we langs alle projecten. Bij mijn huis wilden ze natuurlijk weer niet naar binnen, want die mensen zijn allemaal ziek en die hebben hun rust nodig. Ik vond het wel jammer. Het leek wel alsof ze bang waren omdat deze mensen voornamelijk HIV hebben. Dat ze misschien besmet zouden raken ofzo, haha. Juist daarom zouden ze naar binnen moeten. Om te zien hoe wij daar werken. Maja ze bleven mooi in de tuin staan.. Ook leuk om te zien natuurlijk.

Vrijdag ben ik lekker thuis gebleven van devotion. Ik heb heerlijk geslapen tot half 12!! Dat had ik echt nodig. Een beetje geluierd en een beetje huiswerk gemaakt! ’s Avonds zijn we gaan uiteten. Want zaterdag is een fransman naar huis gegaan.

Zaterdag overdag zijn we naar Jo’burg geweest. Ik had gezien dat er een Esprit winkel lag in een winkelcentrum. Daar zijn we eerst naar toe gegaan, maar daar aangekomen bleek die niet meer open te zijn. Maar dat maakt niet uit, heb bij woolworths een jurkje, truitje, hakkenschoenen, sjaal, armbandjes en ring gekocht!! En de prijs viel reuze mee!
Daarna zijn we naar de coca cola dome geweest. Hier was dit weekend de good food and wine show. Met onder andere Gordon Ramsey. Alle kookshows zaten al volgeboekt, jammer. Maar in de hal stonden allemaal standjes die allemaal iets met eten en drinken te maken hadden. Het was een soort Fine Food Fair van in Maastricht. We hebben veel geproefd (drank en eten). Ook wat lekkere dingen gekocht! Het was wel een geslaagde dag in ieder geval!

Vandaag heb ik weer heerlijk lang geslapen. Zijn we ook nog even naar de mall geweest, om nog een beetje te shoppen:P Heb ik maar weer mooie schoenen gekocht. Echt erg met mij!! Maar ik had ook niet zoveel schoenen meegenomen vanuit thuis, dus dan mag dat wel. Een meisje moet een keuze hebben uit schoenen he!! We hebben ook meteen boodschappen gedaan voor te koken morgen. Dit wordt wortelenstamppot!! Een heerlijke Nederlandse maaltijd. Ben eens benieuwd. Dit moeten we dus voor 15 mensen koken. Dit wordt een hele grote pan!! Toen we thuis kwamen van de mall, hebben we nog wat gegeten en wilden we naar de heritageday gaan van de foundation. Bij het park aangekomen was er helemaal niks meer te doen. Het was dus al afgelopen, terwijl het pas 3 uur ’s middags was. Jeh en toen? We gaan opzoek naar een wasstraat, want onze auto wordt hier zo smerig. En met de hand wassen werkt hier niet zo goed en hadden we ook niet zoveel zin in (sorry papa:P) Uiteindelijk waren we bij het tankstation waar we normaal gaan tanken maar daar was geen wasstraat bij, dus moesten we weer doorrijden, maar toen kwamen we uit op een weg waar we nog nooit waren geweest. Nouja rij maar eens door. Kijken waar we uitkomen. Uiteindelijk zagen we een bordje van een of ander fort. Zijn we daar naar toe gereden. We reden hier een berg op en hier had je echt een super mooi uitzicht! Het fort bleek al dicht te zijn, dus zijn we maar omgekeerd en een andere weg opgegaan. Hier kwamen we uit bij een super deluxe rijke buurt. Een gehele woonwijk werd omringt door een muur, met een poort en beveiliging. Hoe verder we reden, hoe meer mooie huizen we tegenkwamen. En dan te bedenken dat wij iedere dag door centraal pretoria rijden, precies het tegenovergestelde van dit!! Toen we weer thuis kwamen zijn we nog bij het andere huis van Friends gaan zwemmen! Hier kwam iemand met het idee om de zonsondergang te gaan bekijken. Op diezelfde plaats waar we ’s middags ook zijn geweest. Bij dat fort. Daar kon je wel echt mooi de zon zien!! Daarna zijn we gaan eten bij Tribeca. Een restaurant bij Brooklynn Mall. Heerlijke pizza gehad!! En nu lig ik hier in mijn bedje dit verhaal te typen. Weltrusten!!

Heel veel liefs, kusjes en knuffels.

  • 25 September 2011 - 21:20

    Monique:

    Hoi Joëlle.
    Goh, je maakt toch ook hele leuke en lachwekkende dingen mee. En ach ja, een paar schoenen meer of minder als het daar goedkoper is waarom niet. Wel leuk dat je nu de tijd snel vind gaan. Als je maar wat te toen hebt dan vergeet je veel dingen. Wat een flop van die rondvaartboot. Als je maar lol hebt. Ik heb inmiddels ook al vele foto's gezien en moet eerlijk bekennen, ziet er heel leuk uit! Ben heel blij dat je het goed naar je zin hebt. Hou vol meid. Nog veel plezier en ik zal het vanuit vught allemaal volgen.
    Groetjes van Marjolijn & Monique en een knuffel van Dribbel XXXXXXX

  • 26 September 2011 - 06:51

    Julie:

    Meh wat zien noe twie paar sjeun.....als je soms met terug reizen plaats tekort hebt bel je maar hahaa. Het klint allemaal geweldig relax en chaotisch leuk!!Hier flies time helemaal niet hoor!!!maar goed wat wil je ook ons altijd hetzelfde luxe leventje gaat gewoon zijn gangetje(gelukkig maar hoor) Mischien kun je als je terugkomt in een klooster bijles gaan geven met al die spannende devotions ......ameseer diech poen Juul

  • 26 September 2011 - 07:07

    Brigitte.:

    Hoi Joëlle.
    Ik dacht al wat duurt het lang voordat we weer een verhaal van Joëlle krijgen wij kijken ernaar uit om deze verhalen te lezen.
    Ik heb ook een keer paard gereden dus ik weet hoe je kont voelt maar het is wel weer een ervaring.Trouwens goed om te horen dat het goed met je gaat en dat de tijd omvliegt.Ik zei het toch JE KUNT HET!!!!!!Ik vind het geweldig om te horen dat je je draai hebt gevonden en leuke dingen doet en ja je hebt gelijk schoenen en kleding kopen hoort erbij.Hou er wel rekening mee dat je dit ook allemaal mee naar huis moet nemen.Maar jaan vlieg je maar 2 keer op en neer???!!!Probeer ook inderdaad tussendoor maar goed uit te rusten want anders ben je zometeen oververmoeid.Nou leuk je verhaal weer gelezen te hebben,ik zal het weer uitprinten voor opa & oma.Heb je trouwens nog post van ons ontvangen?Ik heb een kaart gestuurd met foto's van Stefke & Joentje.Laat me even iets weten.Er volgt nog meer post.
    Veel plezier en succes verder.
    Hééééééééél vééééééél knuffels en kusjes van ons allemaal en pootje van Simba.

  • 26 September 2011 - 13:48

    Oma En Opa Blerick:

    hoi joelle ,fijn voor je dat de tijd vliegt, maar goed dat je niet van je paard gevlogen bent,nou moet je mam en pap maar n paard vragen dan kun je door de straten van maastricht galopperen, wij gaan 10 okt. nog n weekje naar turkye wij wensen je nog veel lol en plezier en volgen je helemaal in je verslag dikke knuffel van oma en opa blerick

  • 26 September 2011 - 20:11

    Mama En Papa:

    Ha sjatteke,
    Nou de time flies heij in Mestreech hielemaol neet. Meh dat ligk d'r misjiens wel aon umtots diech in 't zuidelijk halfrond bis en veer zitte in 't noordelijk halfrond. Beij diech geit de tied daan sneller. 't Is sjus zoeget es tot 't water in de wc beij uuch d'n aandere kaant opdrejt es beij us ... of höbs te daor nog neet op gelet?
    Miss you, Mama en Papa

  • 26 September 2011 - 20:11

    Mama:

    Oh jao, sjoene neue foto!

  • 26 September 2011 - 21:39

    Joëlle Thiemann:

    Hee allemaal,

    Dank jullie voor de lieve reacties.

  • 26 September 2011 - 21:40

    Joëlle Thiemann:

    @monique, ik heb nog geen post gekregen van jou.

    @brigitte, van jou en opa en oma heb ik wel post gekregen!!:)

    xxx

  • 04 Oktober 2011 - 19:41

    Martien En Maria Ov:

    jullie hebben bijna geen tijd om te slapen zoveel is er te zien en te beleven. geniet er maar van// de tijd vliegt voor bij .groetjes uit overloon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joëlle

Actief sinds 03 Juni 2011
Verslag gelezen: 98
Totaal aantal bezoekers 14883

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2011 - 28 December 2011

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: