Devotion, durban en een tweede stageweek - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joëlle Thiemann - WaarBenJij.nu Devotion, durban en een tweede stageweek - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joëlle Thiemann - WaarBenJij.nu

Devotion, durban en een tweede stageweek

Door: joellethiemann

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

09 September 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn 2de week stage zit er alweer op. Vandaag heb ik nog moeten werken omdat ik maandag vrij had. Dus nu eindelijk weekend!!

Eigenlijk heb ik op vrijdag vrij, omdat ik maandag t/m donderdag werk en dan zijn dan 32 uur. Maar vanuit de stage hadden ze mij gevraagd of ik op vrijdagochtend nog naar devotion wil gaan. Dat is dus wat ze iedere dag hier doen. Maar het is dan voor de gehele foundation. Nou oke dan. De rest van de meiden gingen ook, dus zat ik niet helemaal alleen. Daar aangekomen mochten we niet met zijn 5e samen zitten, we moesten ons mengen in de groep. Het begon natuurlijk weer met dat zingen. Dat ze zo graag doen. De tekst stond op de powerpoint afgebeeld, dus van ons werd verwacht dat we meezongen. Dit heb ik dan ook maar gedaan. Er kwam een pastoor wat vertellen over seksualiteit. Dit begon oke, maar daarna begon hij te vertellen over zijn eigen leven en zijn eigen seksleven. Dit hoef ik absoluut niet te weten van een 55 jarige man!! Daarna moesten we dit in kleinere groepjes bespreken. Hier is het dus normaal om geen seks te hebben voor het huwelijk. Dit respecteer ik ook, maar andersom deden ze dat niet echt. Als je met meerdere mensen seks hebt gehad is je ziel vies en als je man/vriend je dan verlaat dan zou je zelfmoord plegen. Echt hele rare gedachtes hadden deze mensen.. Ik vond hier dus echt niks aan en het duurde ook nog 3 uur!! Dat op de vroege ochtend. Ik heb gevraagd of ik hier perse naar toe moet. Ik moet nog een keer gaan om te proberen. Daarna zeg ik gewoon dat het echt niks voor mij is.

Vrijdagmiddag zijn we met de hele groep vertrokken naar Durban, voor een weekendje weg. We waren met 12 mensen in totaal, dus we hadden een groot busje gehuurd. Door van allerlei omstandigheden vertrokken we pas om half 8 in plaats van half 6. Het is echt een heel eind rijden naar Durban en er was ook nog eens een weg afgezet, dus uiteindelijk hebben we 8 uur gereden!! We waren dus pas om 5 uur ’s ochtends. We hadden een huis aan het strand. Dus om 5 uur zijn we meteen naar het strand gegaan. We hebben ook meteen gezwommen in de zee. We wilde de zonsopgang nog zien, maar daar was het te bewolkt voor. Uiteindelijk zijn we rond 8 uur terug naar binnen gegaan en hebben we 2 uurtjes geslapen. Daarna wilde we ergens gaan eten. Maar er was een probleempje. We waren dus met een groot busje. Het huis lag niet echt aan de straat, maar daarvoor moest je een smalle oprit naar beneden en er zat een bocht in. De oprit was niet helemaal betegeld, alleen maar 2 stroken waar je dan op moet rijden. Ook stonden er bomen waarvan de takken erg laag hingen, dus die kwamen tegen het busje aan en het waren best dikke takken. Dus 1tje ging proberen om de auto achteruit omhoog te rijden. Dat ging niet zo gemakkelijk want hij stond op wat stenen en zand, dus slipte de auto. Hij kon niet verder naar voren want daar kwam hij niet onder de takken door. Echt 10 keer proberen, maar hij bleef slippen en het was daar best smal, dus hij zat bijna tegen de muur op. Naast ons waren wat werklui aan het werken en ene daarvan kwam ons helpen en aan de andere kant kwam een vrouw aan met een kapmes om de takken weg te kappen. Uiteindelijk hebben ze een aantal takken weggehaald en zijn ze naar beneden gereden en hebben ze onder gedraaid. Om dan weer naar boven te komen zou makkelijk moeten zijn, maar omdat er een bocht in de oprit zat ging hij steeds van de stenen af en slipte hij weer.. Na 45 minuten was het busje eindelijk boven, dus konden we eindelijk gaan eten. We zijn in een traditioneel Durbans restaurant geweest waar ik bunny chow heb gegeten. Met lamsvlees en een soort broodje. Maar het was echt SUPER pittig!! Op een gegeven moment was het gewoon niet meer lekker, dus heb ik het maar laten staan. We wilden nog naar het aquarium gaan, maar daar zijn we niet meer geweest. We zijn boodschappen gaan doen voor de braai (BBQ) van ’s avonds. We hebben lekker gegeten en veel te veel gedronken. Zondag hebben we de hele dag op het strand gelegen. Het was niet te warm, maar ook niet te koud. Was heerlijk. Lekker geslapen op het strand een beetje gezwommen en natuurlijk bruin worden. Maandag zijn we weer terug naar huis gegaan. Om 12 ’s nachts kwamen we weer thuis en dinsdag ging de wekker weer om 6 uur:O

Deze 2de stageweek is mij echt super bevallen. Iedereen accepteert mij een stuk beter. Zelfs de patiënten weten mijn naam en vragen mij dingen en komen met mij praten in het Engels. Ook praten mijn collega’s nu meer Engels en meer tegen mij. Dat is wel fijn! Ik heb ook onderwerpen voor mijn opdrachten, dus dat moet stage nog goedkeuren en dan moet school het nog goedkeuren en dan kan ik er mee beginnen. Ik heb op stage al 1 boek gevonden wat ik erg goed kan gebruiken en dat mag ik lenen!
Iedere woensdagavond is er vanuit mijn stageplek een outreach. Dit is een ‘uitstapje’ op straat. Ik ben woensdag mee geweest. Hierbij gingen we soep en dekens uitdelen aan de daklozen die op straat slapen. We waren met 10 mensen en hadden een bakkie (pick-up). De helft van de mensen zat dus in het bakkie en de rest zat voorin de auto. Vanuit het bakkie wordt de soep en brood uitgedeeld. We reden dan naar verschillende plekken waar de mensen op straat lagen te slapen. Er wordt met deze mensen gepraat en gebeden. Ook wordt ze aangeboden om naar het streetcenter te komen overdag. Daar kunnen ze zich douchen hun kleren wassen en krijgen ze eten en sociale ondersteuning. Het was een erg interessante avond. De mensen waren erg dankbaar en aardig. Hier doe je echt iets goeds voor deze mensen. En dit ga ik nog veel vaker doen.

Verder gaat het goed met mij. Ik ben verhuisd naar de kamer van Denise en dit bevalt me wel tot nu toe. Ik heb een stuk of 50 foto’s uitgeprint en deze opgehangen op de kasten, zodat alle belangrijke mensen nog bij mij zijn!!

De website voor de foto’s werk nu. Deze is suidafrika.webs.com ik heb een eigen map onder foto’s. Ik heb nog niet alle foto’s erop want het uploaden duurt vrij lang.

Heel veel liefs, knuffels en kusjes van mij!!!

  • 09 September 2011 - 20:03

    Julie:

    Het is zo moeilijk te vatten dat JIJ lieve stille rustige Joelle dit allemaal meemaakt!!!!!!Je weet nooit waar die devotion ochtenden goed voor zijn (en als je ze daar een plezier mee kan doen....??)Kun je hier altijd nog pleegzuster bloedwijn worden..hahaha.
    Probeer ook een beetje aan je eigen gezondheid te denken???(joa mam)
    Nol zit naast me nu en zegt: hoi lieve Joëlle ik mis je....(lief).
    nou hou je taai daaro en wij waarderen onze luxe hier weer destemeer!!! poen Juul

  • 10 September 2011 - 07:45

    Oma En Opa:

    lieve joelle leuke onderneming naar het strand .we merken wel dat je heel goede dingen doet en dat het je wel bevalt wij vinden dat ook fijn we hopen dat je nog een fijne tijd hebt we missen je en kijken uit naar dec. wij zijn afgelopen weekend naar wijnfeest geweest, zijn van binnen en buiten nat geworden groetjes en knuffel van oma en opa.
    p.s breng je ons een klein negertje mee

  • 10 September 2011 - 08:01

    Brigitte.:

    Hoi vriendin.
    Leuk om te lezen dat je volgens mij je draai hebt gevonden.Ik zei het toch JE KUNT HET!!!!!Goed gedaan lekker weekend weg wel spannend maar zo leer je wel weer vele andere mensen kennen.Geniet ervan.
    Ik vind het knap dat je die arme zwervers hebt geholpen goed gedaan blijf dit maar als het lukt.Wij kunnen ons dat hier in ons rijke landje niet voorstellen maar het bestaat dus nog echt.Heel leuk dat je foto's op je kamer hebt opgehangen,ik heb weer een kaart opgestuurd naar je ben benieuwd wanneer deze aankomt.
    Vele groetjes,knuffels en kusjes van B,A,S,J, & S.

  • 10 September 2011 - 20:38

    Julie:

    Hee Poppeke,
    Heb je je winterjas bij je???zie dat het morgen 27 wordt in plaats van 30 graden....

  • 10 September 2011 - 20:44

    Joëlle Thiemann:

    Haha grappig! Vandaag hebben we lekker aan het zwembad gezeten, wat vindt je daarvan?? Xx

  • 13 September 2011 - 09:48

    Maria En Martien Ove:

    wij kijken iedere dag je
    naar reis verslag
    veel te lezen maar wel mooi.
    groetjes maria en martien overloon

  • 13 September 2011 - 18:45

    Monique:

    Hoi Joëlle. Wat een gedoe met die bus naar het strand. Maar zo zie je wel dat de mensen daar wel komen helpen. Das wel fijn.
    Je schreef ook dat je het niet vind wat betreft het seksleven van anderen, lijkt me ook helemaal niks. Kun je dan inplaats van dat niet wat anders doen? Bespreek het met je stage begeleidster.
    Marjolijn en ik hebben vandaag (13-09) een leuke kaart voor je op de bus gedaan en ik hoop dat ie goed aankomt.
    Ik vind het ook super hoe ze daar met de daklozen omgaan. Als je dit wel leuk vind moet je dit vooral blijven doen. Echt toppie!
    Laat maar weten of de kaart is aangekomen, kan ook via de mail.
    Nou, verder veel succes en veel plezier in je vrije tijd.
    Groetjes van Marjolijn en Monique en een dikke knuffel van Dribbel XXXXXXXXXXXX

  • 26 September 2011 - 13:54

    Bep En Harold:

    Hoi Joëlle

    We volgen je op de voet hoor! Leuk om al je verhalen te horen en te ontdekken dat jij (jullie!) nooit ergens op tijd kunnen komen ha ha!
    ;-)
    Nog leuker is het dat we ons een voorstelling kunnen maken van de (meeste) plaatsen waar je over schrijft. Als je de kans krijgt moet je echt nog een keertje naar Kaapstad gaan. Ook daar kun je mooie schoenen kopen :-)
    He meid, geniet ervan en tot over 93 dagen en nog wat (we nemen aan dat je niet meteen naar D!NG?S rent, maar eerst naar je lief!)
    Werk ze, maar vergeet vooral nie te geniete nie..!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joëlle

Actief sinds 03 Juni 2011
Verslag gelezen: 93
Totaal aantal bezoekers 14887

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2011 - 28 December 2011

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: