Chico, TLF and Jo'burg - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joëlle Thiemann - WaarBenJij.nu Chico, TLF and Jo'burg - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joëlle Thiemann - WaarBenJij.nu

Chico, TLF and Jo'burg

Door: joellethiemann

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

24 Augustus 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Weer even een update van de afgelopen dagen.
Maandag waren we van plan om weer naar Brooklynn mall te gaan omdat we nog wat spulletjes moesten halen. Maar om half 8 wordt Susette wakker gebeld door Tertius (van de accommodatie), hij wilde namelijk weten hoe we op ons werk kwamen, maar hij wist niet dat we pas volgende week beginnen. Susette heeft hem toen meteen gezegd dat we een auto willen huren en of hij daar iemand voor weet enzo. Hij zou om 11 uur bij ons zijn om het hier over te hebben, maar ja de Zuid-Afrikanen zijn niet zo van de tijd, dus dat werd half 12. Hij kent iemand die auto’s verhuurd en hij ging die meteen bellen. Die had nog wel auto’s staan voor ons en wilde graag weten hoeveel we willen uitgeven aan een auto. We hebben maar meteen gezegd dat we de goedkoopste willen hebben. Nou dat was geregeld, prijs is inclusief verzekering, dus dat is gunstig. De auto zou nog gepoetst en nagekeken worden en dan zouden we hem kunnen gaan ophalen. Dus konden we tussendoor nog even snel naar de mall gaan om onze boodschappen te halen. Hier hebben we nog handdoeken gekocht en nog wat boodschappen voor die avond en de avond erna.

Toen we terugkwamen zei Tertius dat we konden gaan. Na allerlei papierwerk te hebben ingevuld gingen ze de auto halen. Tertius zei al dat het een Volkswagen Golf zou worden en die auto’tjes rijden hier echt super veel rond. Het is ook nog een rode!! Echt super leuk. Nou nu mochten we dan eindelijk gaan rijden in onze eigen auto. Denise mocht terugrijden omdat zij de ‘meeste’ ervaring heeft met links rijden. Het is toch even wennen als je dan zelf aan het rijden bent. We hebben er in ieder geval lol in gehad. Het is echt een rammelbak, heeft maar 4 versnellingen en heeft ’s ochtends moeite met starten. Maar als hij eenmaal gestart is en op gang is gekomen rijd hij goed. We hebben alle 3 een blokje gereden voor te oefenen. Ik ben toch echt anders gewend thuis.. Deze auto heeft geen stuurbekrachtiging, dus als ik terug kom heb ik flinke armspieren. Op de achterkant van de auto staat zijn naam: CHICO!!

Dinsdag hebben we een afspraak met Marlies van de Tswane Leadership Foundation (TLF), waar we stage gaan lopen. Agnes had aangeboden om ons op te halen en zij is ook mee gegaan. Daar aangekomen ontmoeten we Marlies. Zij verteld ons echt superveel over de foundation en over alle projecten. Hierna moeten wel even afschakelen want het was erg veel informatie in een keer. Agnes heeft ons de huizen laten zien, zodat we ongeveer weten waar we moeten zijn maandag. Daarna hebben we samen geluncht aan een groot park en heeft ze ons weer thuis afgezet. Die hele middag hebben we bezienswaardigheden uitgezocht waar we allemaal naartoe willen gaan in deze 4 maanden en waar we deze week nog naartoe willen gaan. Nu we een auto hebben kan alles. De hele lounge lag vol met onze boeken en kaarten en laptops, maar we hebben van allerlei leuke dingen gevonden!!

Vandaag is het woensdag en zijn we naar Johannesburg geweest. We hebben de Gautrain genomen. Dit is een nieuwe trein van Pretoria naar Johannesburg. En is nog niet zolang open. Het was een mooie trein en binnen 40 minuten waren we in Jo’burg. Met deze trein kom je niet helemaal in het centrum, dus hebben we maar een taxi genomen. Als 1ste zijn we naar het apartheidsmuseum geweest. Dit was erg interessant om te zien! Hier was een tijdelijke expositie over Nelson Mandela. Ook dat was erg interessant. Het is echt een groot museum en er is erg veel dat je moet lezen, dus toen we eruit waren, waren we gaar van het Engels lezen en alle informatie. In het winkeltje kon je super veel boeken kopen over de apartheid en over Nelson Mandela. Er was ook een restaurantje, waar we hebben geluncht. Niet te geloven wat je hier betaald voor eten, dat is echt een stuk goedkoper dan in Nederland. Uiteindelijk moesten we voor ons 3e 270 Rand betalen, dat is ongeveer 27 euro. We hadden hiervoor 3 warme maaltijden, en ieder 2 drankjes. Dat is toch bijna voor niks!!

Toen we klaar waren met eten hebben we taxi weer gebeld om ons op te halen en ons naar het MuseumAfrica te brengen. Voor te lopen ligt alles echt te ver uitelkaar. Dit 2de museum ging meer over Afrika zelf. Een flink stuk over geologie. Maar het was wel erg interessant. In de wijk van dit laatste museum waren nog een aantal dingen die we wilde zien, maar het was al half 5. Bijna om de hoek lag een bierbrouwerij waar je een rondleiding kon krijgen, maar dat is iets voor de volgende keer. We wilden wel nog even naar Kwazulu muti - museum of man and science. Maar dit konden we niet zo snel vinden en het was niet echt een fijne buurt daar, dus zijn we maar weer terug gelopen. Hebben de taxi weer gebeld en zijn we terug gegaan naar huis. Daar nog even wat te drinken gehaald bij de winkel en nu zit ik dit verhaal te typen!

Ik begin nu wel een beetje last te krijgen van heimwee. Voelde me de afgelopen dagen niet zo lekker. Vandaag gelukkig wel weer. Maar de heimwee begint nu wat meer te komen. Maar dat is wel normaal denk ik, het hoeft niet helemaal over te gaan, maar het wordt wel weer minder. Maandag beginnen we met onze stage dus dan zitten we niet zoveel thuis en zijn we aan het werk dus dan gaat de tijd ietsje sneller als nu.

Heel veel liefs, knuffels en kusjes!

Joëlle

• 24 Augustus 2011 - 18:51

Mama En Papa:

Tja sjatteke,
    Heimwee, ik denk dat dit er toch ook een beetje bij hoort. En je mag ook gerust heimwee hebben. Maar, ik denk ook dat dit na een paar dagen wel weer over is. En als je aan 't werk bent, dan is het ook weer anders.
    Papa had straks 'op skype' al gemerkt dat er iets met je was.
    Komt allemaal wel weer goed. Jij kunt het aan, je bent sterk!
    Dikke knuffel, Mama en Papa

• 24 Augustus 2011 - 19:06

Brigitte.:

Hoi Joëlle.
    Ben ik weer.Ik heb net nog een reactie getypt op je vorig verhaal.
    En wat die heimwee betreft, ik denk dat dat normaal is je moet er toch rekening mee houden dat je nog wel vaker een terugslag krijgt zou ook niet goed zijn als dit niet zo was.Maar gelukkig zijn al je huisgenoten ver van huis af dus kunnen jullie elkaar een beetje opvangen.
    Ik ben net gebeld geworden door oma Marieke en die zei dat ze jou via de webcam had gezien, een hele ervaring en heel leuk.Je hebt blijkbaar nog gevraagd of wij al een kaart hadden gestuurd en dat heb ik ja meteen op donderdag toen je vertrok.Laat me a.u.b. iets horen wanneer je hem ontvangt.Joëlle houd je goed en denk niet teveel aan thuis volgende week ga je werken en heb je een goede afleiding,veel succes.
    Héééééééél véééééé kusjes van ons allemaal.

• 24 Augustus 2011 - 19:08

Lilianne:

Hoi Joëlle!
    Goed dat jullie meteen al die musea en bezienswaardigheden hebben bekeken. Het is toch anders als je alles vanuit ons 'beschermde' wereldje bekijkt. Vraag me af hoe je je voelt als je daar rondloopt en het rassenverschil in levende lijve ervaart.
    Als ik het goed begrijp begin je dus a.s. maandag, 29 augustus, met je stage. Heb je er al enig idee van op welke afdeling etc. je terecht komt? Als je eenmaal druk in de weer bent, gaat je heimwee wel over. Zoveel nieuwe indrukken! En vergeet niet, iedereen is maar één druk op de toets verwijderd! Hou je haaks!

• 24 Augustus 2011 - 19:28

Jennifer:

Heb het nog niet alles gelezen maar onze golf heette ook chico!!! Hahaha... Ik ga het snel helemaal lezen. Xx

• 24 Augustus 2011 - 19:31

Monique:

Hoi Joëlle.
    Wat leuk dat jullie samen musea gaan bekijken. Ja, t'is daar natuurlijk heel anders dan hier. Ook cool om in zo'n rode volkswagen te rijden. Kijk je wel goed uit? Wat heimwee betreft, dat is normaal. Je hebt hier thuis in maastricht je familie en vrienden waar je van houdt en dat mis je nu. En natuurlijk je grote hobby muziek maken, of heb je je klarinet meegenomen haha. Nou, verder wens ik je heel veel succes met je studie maandag en dan lezen we wel hoe het is gegaan. Ow ja, wat is ongeveer de temperatuur daar en hebben jullie veel tijdverschil met europa? Meid, heel veel succes en veel plezier samen met je mede studenten.
    Heel veel groetjes van Monique XXXXXXXXX

• 24 Augustus 2011 - 22:58

Roy:

heej leeveke

heij n beriegske vaan mieche!! mooi motor het jy daar;) haha iech kin t wel:P en dee heimwee... reij nog meh un paar runnekes en gaank moandag lekker wirke daan kump dat oag wel good EN hub hiel vul plezeer mit die vroluij zoelangs meh wits dat ek baie van jou hou en dat ek jou nooit meer kwijt wil dikke poen dn vriendje(K)(K)(K)

• 25 Augustus 2011 - 06:55

Julie:

hee poppeke,
    unne wagel vaan ut volk...wauw. Gelokkig totste verstand vaan ootos hobs. Dat neet lekker veule is netuurlik ouch vaan vermuejdheid huur!! Vitamine 1000mgr doen woondere! euver un paar weeke biste geweend oan al die neuj indrukke...!(en e treuneke op ziene tied is neet verkierd!!!) dikke poen Juul

• 25 Augustus 2011 - 21:03

Stephanie:

Hee meid!
    Schat, die heimwee is heel normaal! Komt helemaal goed! Even wennen en dadelijk zit je lekker in een nieuw ritme en dan gaat dat allemaal veel beter!
    Geniet maar lekker van die super kans die je hebt gekregen!
    Ik volg je! :)

xxx Steph

• 25 Augustus 2011 - 21:08

Oma Opa Blerick:

lieve joelle,denk maar zo ,heimwee is n gezonde ziekte,geniet van iedere minuut want die komt niet meer terug , wij hopen dat je met je vriendinnen veel lol en plezier hebt samen met je vw en de zal vliegen.
    groetjes oma opa blerick

• 27 Augustus 2011 - 10:52

Joëlle Thiemann:

Hoi allemaal,

Super bedankt voor jullie berichtjes en jullie steun!
    De foto's kan ik niet plaatsen op deze website omdat die van mij te groot zijn. Ik heb ze tot nu toe allemaal op facebook gezet. Maar Denise gaat voor ons een website maken waar we alle foto's op kunnen zetten. Zodra deze klaar is horen jullie het van mij!

xx Joëlle

• 28 Augustus 2011 - 19:38

Frans En D!NG?S:

Leuk om te lezen dat het goed met jou gaat wel jammer van de heimwee, maar wij zorgen GOED!!! voor Roy. Zorg jij maar goed voor jezelf hoop snel weer wat nieuws te lezen en hopenlijk wat foto's.
    Grt Frans, Paula en D!NG?S

• 17 September 2011 - 13:37

Frans Starmans:

Als ik dit zo allemaal lees hebben jullie het behorlijk druk. Ik wou ook effe vragen hoe het met jou heimwee is?
    Hopenlijk is verder alles goed met jou en bevalt het allemaal? waar kunnen wij foto's van jou verblijf vinden?
    Grt Frans en Paula en d!ng?s

• 17 September 2011 - 14:55

Joëlle Thiemann:

Hoi Frans,

Dankjewel voor je berichtje!! Mijn heimwee is vrijwel over. Natuurlijk mis ik thuis, maar niet meer zo heel erg. Het bevalt mij echt prima hier. Foto's zijn te vinden op: www.suidafrika.webs.com. Onder foto's heb ik mijn eigen map. Ook staan foto's op mijn facebook, maar weet niet of je daar toegang tot hebt. Ik hoorde van Roy dat je toch mee gaat naar Spanje, leuk!! Alvast heel veel plezier daar!

Groetjes aan de band, Joëlle