Help, vertraging!! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joëlle Thiemann - WaarBenJij.nu Help, vertraging!! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joëlle Thiemann - WaarBenJij.nu

Help, vertraging!!

Door: joellethiemann

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

20 Augustus 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Ik typ dit verhaal vanuit onze hotelkamer in Caïro, hoe dat kan ga ik nu uitleggen:

We waren vanochtend al op tijd vertrokken richting Brussel. Om 1 uur waren we allemaal samen en waren we op weg voor in te checken. We liepen langs het grote bord waar al de vluchtgegevens opstaan en wat zien we?? Vlucht naar Caïro VERTRAAGD!!! We zouden om 15.55 uur vertrekken, maar door de vertraging pas om 17.30 uur. Nou oke, daar konden we mee leven. Dan hadden we in Caïro nog 1,5 uur om over te stappen. Na het inchecken hebben we nog even met zijn allen in het restaurant gezeten, maar toen was het toch tijd voor de ouders, vriendjes en familie om te gaan. Dit verliep uiteraard bij mij in tranen (voor mijn moeder ook hoor).
Nu alle familie weg was konden we rustig aan naar de douane lopen. Hier zijn we goed doorheen gekomen. We hebben onze gate opgezocht, zodat we dat later niet hoefde te doen. Daarna hebben we wat lekkers gehaald bij Starbucks en hebben we gewacht totdat we konden boarden. Om 17.00 uur konden we dan eindelijk boarden en eenmaal in het vliegtuig begint het keihard te regenen. We zaten met zijn 3e naast elkaar en ik zat aan het raam. Om 17.40 uur waren we nog niet opgestegen en werd omgeroepen dat we vertraging hadden door het weer. Om 18.00 uur wordt er aanstalten gemaakt om op te stijgen, we kregen een filmpje te zien over de veiligheid in het vliegtuig enzo.. Dus wij dachten dat het vliegtuig dan ook zo zou vertrekken. Als dat zo is dan hadden we nog een uur in Caïro, dus dat zouden we nog wel redden. Maar er kwam geen beweging in het vliegtuig en het bleef maar staan. Uiteindelijk om 18.20 uur werd omgeroepen dat we nog ongeveer een half uur vertraging zouden hebben en uiteindelijk zijn we pas om 19.00 uur opgestegen. Het is een vlucht van 4,5 uur en om 23.30 uur zou ons vliegtuig naar Johannesburg vertrekken. Dit gaan we dus NOOIT van zijn leven redden. We hadden dit al bij de stewardess aangegeven, maar zij zei dat het vliegtuig in Caïro zou wachten, voor dat het naar Johannesburg zou vliegen en dat er meerdere mensen uit dit vliegveld moesten overstappen. Dus waren we weer een beetje gerustgesteld.. Want we waren toch wel even aan het stressen hoor!!

Uiteindelijk zijn we geland op Caïro om 23.30 uur. Daar moesten we wachten dat het vliegtuig goed stond, dat de trap aan het vliegtuig werd gekoppeld en dat alle mensen voor ons naar buiten waren. Eenmaal buiten het vliegtuig moeten we in een busje dat ons naar het vliegveld brengt, ma dat duurte toch best wel lang. Eindelijk aangekomen bij het vliegveld rennen we naar het eerste bord dat we tegenkomen: bij de vlucht naar Johannesburg stond al boarding!!!!!!!!! Dit gaan we niet meer halen. Een stukje verder stonden meer mensen van onze vlucht bij een informatiebalie, het vliegtuig is al weg……………

OMG wat moeten we nu???

Bij de informatiebalie hebben ze onze tickets en gegevens gevraagd en ze zouden de vlucht omboeken en een hotel voor de nacht regelen. Echt aardig waren ze hier niet.. We moesten even wachten voordat we naar het hotel konden gaan en toen bedachten we ons dus dat we 24 uur later aan zouden komen als gepland. Wij zouden dus eigenlijk vrijdagochtend opgehaald worden in Johannesburg. Dit wordt nu dus zaterdagochtend. Maar helaas krijgen we Lira van Friends accomodation niet te pakken, dus kunnen we alleen haar voicemail inspreken. En morgen als eerste proberen terug te bellen.

Om 1 uur zijn we richting hotel gegaan. Dit was nog een hele hobbelige en bobbelige weg in een klein busje. Dit duurde ook nog 20 minuten. En het verkeer hier ook!! Overal getoeter, van recht inhalen, zomaar van baan wisselen, echt niet normaal!!

Bij het hotel aangekomen ziet het er best mooi uit! Ze zijn hier wat vriendelijker als op het vliegveld. Behalve die chauffeur van het busje, die probeert ons al een rondrit aan te smeren morgen. You want to see the piramides?? Yes Yes 50 dollar!! Nou mooi niet dus. We horen in het vliegtuig naar Johannesburg te zitten, dus we zitten echt niet te wachten op een tour door Caïro. We blijven morgen lekker in het hotel. De kamer die we uiteindelijk gekregen hebben is wel echt een mooie kamer. Er is eerst een soort woonkamer, daarnaast een badkamer en dan de slaapkamer. Met 2 lekker grote bedden en 1 wat kleinere. Jammer genoeg geen internet, dus daarom typ ik dit maar even in word.

Ik bedenk me nu allerlei dingen die ik dus niet in mijn handbagage heb zitten, bijvoorbeeld oplader van mijn laptop, tandenborstel, make-up.. maja een schone onderbroek en een schoon t-shirt is voor nu even voldoende. Morgen maar lekker douchen, want hier is het dus nog echt super warm!

Uiteindelijk is het half 3 en ga ik toch maar eens slapen.

Eindelijk aangekomen in Pretoria!! Nu zitten we lekker buiten, te internetten, mails te sturen etc.
Maar ik begin het verhaal waar ik vrijdagnacht ben gestopt.

Zaterdag werden we pas rond 10 uur wakker, ontbijt hadden we dus al gemist, maar dat is helemaal niet erg. We hebben ons uitgebreid gedoucht en hebben daarna een film gekeken. Om 1 uur konden we gaan lunchen, dit was rijst met kip. We zijn heel eventjes naar buiten gegaan, maar het was er super warm. Dus zijn we maar weer een film gaan kijken en op ons gemak hebben we onze tassen weer ingepakt. De backpacks waren op het vliegveld gebleven. Om 7 uur konden we weer gaan eten, nu was het een lopend buffet. Het zag er allemaal netjes uit, maar was niet allemaal even lekker. Om kwart over 8 werden we dan eindelijk opgehaald en weer naar het vliegvel gebracht. Hier kregen we de nieuwe tickets. We zijn meteen door alle douanes gegaan en hebben dus erg lang moeten wachten bij onze gate, maja zo weten we wel dat we op tijd zijn en ons vliegtuig halen. Eenmaal in het vliegtuig wordt het lastig slapen. Ik kon geen goede houding vinden in die rotstoel. Uiteindelijk heb ik bij elkaar zo’n 2 uurtjes geslapen, van de 8 uur durende vlucht.

Geland op Johannesburg moeten we door de paspoortcontrole. Hier is onze eerste ontmoeting met Zuid Afrikaanse mensen. De man achter de balie is erg vriendelijk en maakte zelf grapjes met ons. Was erg geïnteresseerd in ons en stelde vragen, waarom we hier zijn en wat we dan gingen doen enzo. Een positieve ervaring dus!
Toen we bij de bagageband stonden zagen we onze bagage al snel komen! Gelukkig die was meegekomen!
Toen moesten we opzoek naar een ‘mooie’ man met onze namen op bordjes, maar in eerste instantie zagen we hem niet. We hebben binnen en buiten afgezocht, maar niemand te vinden. Hij zou met een witte BMW komen, maar die rijden hier veel rond. We hebben uiteindelijk gebeld en hij zou binnen een kwartiertje bij ons zijn. En uiteindelijk kwam hij dan aan! We waren erg opgelucht dat we nu eindelijk naar onze plaats van bestemming konden gaan. De man die ons komt ophalen is Tertius, de man van Lira, waar we de hele tijd contact mee hebben gehad. Hij is erg aardig en verteld erg veel over het land tijdens de 30 minuten durende rit naar Pretoria. Het is wel nog even wennen aan het linksrijden, maar dat went wel.

Uiteindelijk komen we bij Friends Accomodation aan. Het ziet er erg leuk uit en lijkt op een backpackershostel. We krijgen allemaal een eigen kamer, die we kunnen afsluiten. In mijn kamer staat een mooi bed, een bureau, een stoel en een kast. De badkamers zijn gedeeld, er is een douche en een apart bad! Heerlijk.

Ik ben al erg lang bezig dit verhaal te schrijven, want ik ben zo moe dat ik allemaal niet echt op een rijtje krijg gezet.

We hebben zoveel informatie gekregen in deze paar uur, dat we zo gaar zijn als wat. Dus concentreren zit er niet zo in op dit moment.

We hebben volgens mij al alle studenten ontmoet die hier wonen, er zijn Franse, Duitse en nog 1 Nederlands meisje. Allemaal in ongeveer dezelfde leeftijd en allemaal hier voor een studie, dus dat wordt wel erg gezellig. Het is allemaal erg wennen, hoe het er hier aan toegaat in het huis. We hebben plaats voor eigen eten, maar er wordt meestal gezamenlijk gekookt, en gegeten.

We zijn vanmiddag naar de pick ’n pay geweest. Dit is een bekende suppermarktketen. We waren ook opzoek naar Brooklyn Mall, maar die hebben we niet gevonden. Uiteindelijk zijn we erachter gekomen dat die een stukje naast de pick ’n pay ligt.. We hadden gewoon moeten doorlopen. We hebben in ieder geval toiletspullen gekocht, een simkaartje en een paar boodschappen. Ik heb het simkaartje nog niet verwisseld, dus weet het nummer nog niet. Maar zodra ik dat weet zet ik het hier ook op.

We gaan dadelijk lekker eten en ik denk dat ik niet lang daarna ga slapen. Daar is vannacht bijna niets van terecht gekomen.

Heel veel liefs, knuffels en kusjes

Joëlle

• 20 Augustus 2011 - 17:19

Mama En Papa:

Ja ook wij zijn erg blij dat je op de plaats van bestemming bent aangekomen! Ook wij hebben die donderdagnacht niet veel slaap gehad, ik ben midden in de nacht maar was gaan vouwen, in afwachting van bericht van Joëlle had ik toch niets beters te doen.
    Sjatteke, fijn om te horen dat de 1e indrukken allemaal positief zijn! Geniet ervan!
    Dikke knuffel, mama en papa

• 20 Augustus 2011 - 17:33

Lilianne:

Hee Joëlle,
    De reis is net begonnen en nu al zo spannend! Gelukkig is alles goed gegaan al heeft het dan wat langer geduurd. Geniet ervan en slaap lekker vannacht!
    Groetjes!

• 20 Augustus 2011 - 18:13

Brigitte.:

Hoi Lieverd.
    Wat een spectaculair verhaal heel spannend,nu al.Ik hoop dat het echte stage lopen(waarvoor je eigenlijk daar bent) iets soepelder verloopt.Maar jou kennende sla je je daar ook wel door heen.Met zo'n heenreis als begin wat kan er dan nog mis gaan???We zijn nog nooit zo met iemand bezig geweest dan nu met jou.Je wil niet weten hoevaak we ons hier(in het verre Maastricht) afvroegen waar zou Joëlle zijn,wat ze aan het doen zijn en hoe zou het met haar gaan.Laat het maar allemaal op je afkomen wij zijn ervan overtuigd:je kunt het.Ga maar lekker slapen en tot horens.
    Vele kusjes & knuffels Fam. Wijntjens.

• 20 Augustus 2011 - 18:24

Stefanie:

Hoi Joëlle,

Jammer dat je heenreis zoveel vertraging en ongemak heeft opgeleverd.
    Hopelijk gaat het in de komende 4 maanden wat soepelder.

Maar nu ben je gelukkig op de plaats van bestemming.
    En hoe vind je het daar in Pretoria????

Ik wens je hééééééééééééééééél veel plezier en vooral succes in Zuid-Afrika en doe je best he!!!!

Heel veel kusjes en knuffels
    Stefanie.

• 20 Augustus 2011 - 18:24

Monique:

Hoi Joëlle.
    Gelukkig heelhuisds aangekomen op de plek van bestemming, en gelukkig heeft iedereen zijn bagage. Dat zijn weer pluspunten. Tja, wat zo'n vertraging allemaal met zich mee kan brengen. T'is vervelend maar gelukkig is nu alles goed. Rust lekker uit dan kun je met een frisse start beginnen. Heel veel succes en veel plezier.
    Groetjes en een dikke knuffel.
    Monique XXX

• 20 Augustus 2011 - 21:12

Liesbet:

Hee Joëlle, fijn dat je eindelijk goed bent aangekomen. Toch spannend allemaal! We hebben je wel gemist vanavond bij de opening van de rochusbronk. Ik zet zo nog een foto op FB want marilise, Nicole, Veronique en ik hadden ons weer laten strikken voor een speciale rol. Maar we hebben wel weer gelachen en al 10 kaarten voor het jubileumconcert verkocht! Ik blijf je avonturen volgen. Leuk!!

• 21 Augustus 2011 - 05:36

Oma Opa Blerick:

hoi meiske, wat een reis jullie zullen wel blij zijn dat je er bent,en nu ff wennen en dan kan het spel beginnen,wij wensen je heel veel geluk en geniet van je vrije tijd zo,n kans krijg je maar af en toe amuseer je samen met je vriendinnen groetjes en knuffels van oma en opa blerick

• 21 Augustus 2011 - 08:35

Ben,Brigitte En Co:

Hee Joëlle,
    Wat een verhaal om zo je stage te beginnen .Ik zie al dat het niet alleen bussen zijn die aansluitingen missen ;-) Wel zijn we blij dat je verblijfplaats bevalt. We houden de blog in de gaten en horen van Roy wel verdere verhalen.
    Heel veel liefs , veel sucses en plezier en heel veel knuffels en kusjes van ons allemaal.

• 21 Augustus 2011 - 18:57

Julie:

Wauw eindelijk je bent er!!!!geweldig dat je eerste indruk positief is(na al de airport disaster)Valt er ook nog wat te relaxen en .....feestje bouwen daar...kleurtje opbouwen aan een waterplas(niet te veel)??
    Wens je een leerzame(hmm)tijd toe met leuke nevenaktiviteiten natuurlijk.
    Je moet beslist een Afrikaanse jurk kopen met van die flapmouwkes.haha...poen juul

• 22 Augustus 2011 - 09:20

Ella:

Hey Joelle, ik heb je helaas vorige week geen gedag kunnen zeggen op je laatste repetitie. Ben blij om te horen dat je veilig bent aangekomen op de plaats van bestemming. Ik wens je een hele fijne stage-tijd toe en blijf je avonturen volgen.
    Groetjes, Ella

• 24 Augustus 2011 - 14:53

Oma En Opa Mestreech:

Lieve Joëlle,
    Wij wensen jou heel veel geluk. Een goeie reis heen en terug. Wees voorzichtig, doe geen gekke dingen. Wij hopen dat je daar fijn werk krijgt, wij kunnen 't hier dan op de voet volgen.
    Heel veel liefs, kusjes en groetjes
    Van Oma Marieke en Opa Jo

• 24 Augustus 2011 - 18:34

Brigitte.:

Hey Joëlle.
    Hoe is het met je?Wen je je al een beetje?Met hoeveel huisgenoten woon je eigenlijk in dat huis zijn er ook jongens of alleen meisjes?Heb je al een beetje de weg gevonden in de buurt?Doen die andere huisgenoten een zelfde soort opleiding of iets anders?Hopelijk gaat alles goed met je we denken heel veel aan je.
    Gr.:B.A,S,J & Simba.